Eksklusive oplevelser i bykernen vil booste detailhandlen

Cityforeningens formand Peter Ørtenblad håber, at kommunens mange events fremover vil kunne gavne byens butikker endnu mere. Det kræver, at både kommune og detailhandel tør skrue op for ambitionerne.

Helsingør Kommune satser stort på at trække store begivenheder til, og sommeren igennem har gader, pladser og strande været plastret til med store og endnu større events som Post Danmark Rundt, gadeteaterfestival og beach polo.

De mange events har trukket tusindvis af tilskuere og deltagere til kommunen, og Helsingør Kommune er blevet vist frem for rigtig mange mennesker. For eksempel fulgte 400.000 seere Post Danmark Rundt-etapen i Helsingør, der blev vist direkte på DR.

Flere events i butikkernes åbningstid

Formand for Cityforeningen, Peter Ørtenblad, mener, at de mange events er med til at markedsføre Helsingør Kommune som et sted, hvor der sker en masse. Men han ærgrer sig over, at mange events er foregået uden for bymidten og uden for butikkernes åbningstider:

- Hvis man ser bort fra cafeerne og restauranterne, så tror jeg de fleste butikker vil sige, at de ikke har fået meget ud af de store sportsevents. For de har ofte foregået uden for butiksgaderne, og når butikkerne er lukket.

Hvis detailhandlen skal have mere umiddelbar glæde af begivenhederne, skal de trækkes helt ind i byen og helt ned på jorden, mener Peter Ørtenblad:

- Jeg synes, vi skal fokusere mere på den folkelige kultur, der appellerer direkte til familierne. Vi kunne jo for eksempel se, at gadeteaterfesitvalen trak rigtig mange mennesker ind i gågaderne. Så det vil vi gerne have meget mere af – og gerne fredag eftermiddag og om lørdagen, hvor der er mange mennesker i byen, og butikkerne holder åbent, siger Peter Ørtenblad, der i samme ombæring erkender, at der ligger en opgave for byens butikker i at få moderniseret åbningstiderne.

Godt fundament at bygge videre på

Selvom sommeren ikke har været den bedste i år og givetvis har holdt en del mennesker fra gågaderne, aner Peter Ørtenblad spor af vækst og et gryende holdningsskifte blandt byens butikker. Det er med andre ord på tide at lægge krisesnakken bag sig og kigge fremad. Og her har Helsingør et rigtigt godt udgangspunkt at stable noget stort på benene fra. Men det kræver, at både kommunen og detailhandlen tør tænke større:

- Vi har et godt fundament med en flot gammel by og smukke omgivelser. Men det er som om, vi ikke helt lever op til omgivelserne. Personligt synes jeg, vi skal satse meget mere på kvalitet og selvforkælelse og tænke den eksklusive oplevelse ind i temauger og enkelte begivenheder i bybilledet. Her kan vi i fællesskab hæve barren og sætte os nogle mere ambitiøse målsætninger for, hvad vi vil med midtbyen, og hvordan vi holder fast i den vækst, vi er begyndt at få øje på.