Første modulvogntog til Kvistgård

Åbningen af den nye modulvogntogsrute betyder, at der fremover vil være færre men større lastbiler på vejene til gavn for miljøet.

Der var kaffe og blomster til chaufførerne, da de to første 25 meter lange lastbiler med anhængere – også kaldet modulvogntog - trillede ind til SKAT's Toldekspedition i Kvistgård tirsdag den 1. september. En række lokale virksomheder samt repræsentanter fra både SKAT og Helsingør Kommune stod klar til at tage imod de to modulvogntog, som har været længe ventet i Kvistgård.

- Vi har arbejdet længe for at det skulle lykkes at få modulvogntog hertil, og åbningen af ruten kommer til at være til stor gavn for Kvistgårds erhvervsliv. Modulvogntogene er en del af fremtidens transportsystemer og godt for både miljøet, økonomien og konkurrenceevnen, sagde Heini Svendsen, der er direktør for speditionsfirmaet Mammen & Drescher, som lægger faciliteter til SKAT's toldekspedition i Kvistgård.

Lavere transportomkostninger

Åbningen af den nye modulvogntogsrute betyder, at de mange modulvogntog, der allerede tager turen fra færgerne til motorvejen, nu får mulighed for at gøre et stop i Kvistgård. Og den nye mulighed får stor betydning for virksomheden Kvistgård Jern og Metal. Før i tiden måtte virksomheden omfordele lasten på de modulvogntog, der kom ind med færgen fra Sverige og transportere dem videre til virksomheden i Kvistgård med almindelige lastbiler.

- Nu kan vi spare omlastningen og nøjes med to ture med modulvogntogene i stedet for seks ture med lastbiler. Vi kommer til at spare 33 procent i transportomkostninger, ligesom vi slider mindre på vejene og skåner miljøet, forklarer direktør Allan Nielsen.

Også en anden Kvistgård-virksomhed, Løgstrup Steel, glæder sig over den nye rute, som giver en mere effektiv transport med færre biler på vejene og dermed mindre miljøbelastninger.

Win win for virksomheder og miljø

Det er Helsingør Kommune, der har gjort ankomsten af modulvogntogene muligt med en række ombygninger af vejanlæggene. Formand for Teknik- Miljø- og Klimaudvalget Johannes Hecht-Nielsen ser frem til, at flere lokale virksomheder får gavn af de nye transportmuligheder:

- Vi bestræber os på hele tiden at sikre de bedste vilkår for det lokale erhvervsliv i hele kommunen, så derfor er jeg glad for, at vi nu kan sende modulvogntog til Kvistgård, som skal være et trafikalt knudepunkt i kommunen. Samtidig fører modulvogntogene til mindre trafik på vejene og dermed mindre miljøbelastninger. Så det er virkelig en win win situation.

Flere modulvogntog på vej?

Som nævnt kører der allerede nu mange store lastbiler med anhængere til og fra Scandlines-færgerne. Men den nye mulighed for at modulvogntogene nu kan gøre et stop i Kvistgård og især hos SKAT's Toldeksedition, kan føre til flere transporter og dermed øget omsætning, vurderer Peter Kesting, der er Fragtchef i Scandlines:

- Før skulle modulvogntogene fra eksempelvis Norge tage turen hele vejen ned omkring Kastrup for at komme til en toldekspedition. Nu kan de i stedet tage til Kvistgård. Det kan øge antallet af modulvognstransporter på sigt, og det vil gavne både Scandlines og det lokale erhvervsliv.

Modulvogntog
Et modulvogntog er en lastvogn med en ekstra lang anhængervogn, som kan være op til 25,5 meter lang. Et normalt lastvogntog (lastvogn med anhænger) må være 18,75 meter langt. To modulvogntog kan medbringe lige som meget gods som tre almindelige vogntog.

Fordele ved modulvogntog
Ifølge en undersøgelse fra Vejdirektoratet er der en række fordele ved at erstatte tre normale lastvogntog med to modulvogntog:

 - 15 % mindre CO2-udledning
 - Lavere uheldsfrekvens
 - En besparelse på 3,21 kroner per kørt kilometer