Børnehave version 2.0

I Børnehaven Nyrup smelter digital leg og læring sammen med den traditionelle leg fra dengang forældrene var børn.

- Klar til optagelse! siger en dreng, der holder et digitalkamera foran sig.
Udmeldingen får forsamlingen af børn til at falde så meget til ro, som børnehavebørn nu kan falde til ro, når de sidder med et instrument foran sig.

Det er kun en pige, der får lov til at slå på sit instrument; en xylofon.

Efter et par sekunder bliver pigens xylofonspil suppleret med et spontant slag på en lille congas.
- Én af gangen! siger pædagogen med hævet stemme.

Congas'en bliver tavs. Pædagogen er tilfreds. Drengen med kameraet prøver igen:
- Klar til optagelse!

Kultur i børnehøjde

Børnehaven Nyrup kalder sig også for en kulturinstitution for 0-6 årige, og det er mere end bare fine ord i en folder. Lige fra de yngste børn bliver sluset ind i den integrerede vuggestue er der fokus på kulturen. Drama, musik og billedkunst er en naturlig del af dagligdagen i børnehaven, og fri leg og faglighed går hånd i hånd.

- Vi udfordrer og opfordrer vores børn til at bruge deres kreative evner, lige fra de starter. Og vi tør godt snakke om, at nogle børn har mere talent end andre. Jeg føler faktisk, vi har pligt til at udfordre talentet i børnene og give de talentfulde børn plads til at træde frem. Samtidig tænker vi selvfølgelig også inklusion ind i de kreative projekter, så alle er med og føler sig lige vigtige, når vi for eksempel laver en forestilling, forklarer Eva Meyer, der er daglig leder i Børnehaven Nyrup.

Xylofoner og smart phones

Det er ikke kun gammeldags redskaber som malerbøtter og xylofoner, børnene får i hænderne. Den digitale verden er for længst kommet inden for i Børnehaven Nyrup, og alle børn færdes problemfrit med et digitalkamera eller en iPad i hånden, hvilket alle de forskellige fotografier rundt omkring på børnehavens vægge vidner om.

De digitale medier indgår som en naturlig del af legen og læringen. Som for eksempel til musiklegen, hvor et af børnene optager lyden på en smart phone og et andet barn optager billederne med et digitalkamera.

På den måde bliver de digitale medier brugt til at forevige de mange forskellige kulturelle projekter, der hele tiden kører i børnehaven, og som altid afslutter med en fernisering eller præsentation for forældrene, som børnene elsker.

- Vi tænker den digitale læring med ind i alle aktiviteter. For eksempel har vi lige nu nogle sommerfuglelarver boende, som børnene følger i deres vej fra larve over puppe til flyveklare sommerfugle. Undervejs tager de billeder og lægger opdateringer på Facebook, og de ser videoer om sommerfugle på YouTube, fortæller Eva Meyer.

Succesfuldt koncept

Der er noget, der tyder på, at Børnehaven Nyrup har fat i noget med deres kombination af kulturoplevelser, faglige udfordringer og brug af digitale medier. I hvert fald oplever børnehaven stor interesse for forældre både i og uden for kommunen. Også selvom institutionen ikke ligefrem ligger i verdens – eller Helsingør Kommunes navle. Det tolker Eva Meyer, som et succesfuldt koncept:

- Vores placering gør, at forældrene skal vælge os aktivt til, og det er der mange, der gør. Ja vi har endda forældre, der hver dag cykler frem og tilbage fra Helsingør centrum for, at deres børn kan gå her. Det viser, at vores koncept med at give børnene kulturelle oplevelser og udfordringer og gøre dem bevidste om egne ressourcer og evner giver mening for mange – både for børnene og forældrene.

Nyrup Web