Fysiske hashtags skal markedsføre Helsingør

Det lille tegn # med det spøjse navn hashtag rykker nu fra sit virtuelle travle liv og ud i Helsingørs byrum. Ni hashtags i træ, der måler over en meter, er placeret på centrale steder rundt om i He...

Kært tegn har mange navne. Derfor lystrer det berømte lille tegn hashtagget # også navne som havelåge, firkant, nummertegn. Det er et tegn, som danskerne har taget til sig og flittigt bruger på deres færden på de sociale platforme. Her fortæller de gennem deres billeder og hashtags, hvor de er, hvad de foretager sig og med hvem.

Det lille tegn har Helsingør Kommune gjort fysisk ved at skære det ud i træ og forstørre det op, så det måler over en meter, og de ni kæmpe hashtags bliver stillet op i byrummet ved kendte attraktioner. De ni fysiske hashtags er et led i Helsingør Kommunes markedsføringsindsats som en kommune, der er attraktiv at besøge for både danske og udenlandske turister.

Se billeder af Helsingør (nederst på siden)

Skaber ambassadører

- Ud over at få flere gæster til Helsingør, så ønsker vi at gøre de gæster, der allerede kommer, til ambassadører for Helsingør Kommune via de sociale medier. De fleste turister, der kommer forbi byen tager fotos og deler dem på bl.a. facebook, twitter og Instagram. At dele fotos på sociale medier er blevet et mål i sig selv for mange, når de er på tur. Det er en suveræn måde at få de bedste historier spredt bredt ud i virkeligheden og lade gode oplevelser 'sælge' byen. Det vil vi gerne udnytte på en overraskende og kreativ måde, siger borgmester i Helsingør Kommune Benedikte Kiær.

Tung fyr i kælderen

- Vi har valgt at tage et kendt element fra den virtuelle verden og bygge det i fysiske materialer for derefter at placere dem rundt omkring i byen. De store hashtags skal vise gæsterne, hvor det gode billede kan tages og giver forhåbentligt dem lyst til at tage endnu flere billeder. Også af hashtagget, der vist ikke er set i den form før. De bliver placeret ved kendte turistattraktioner, men også mindre kendte som Multiparken, vores strande og fx Blomstertorvet. Hver hashtag har desuden en række #sætninger med et glimt i øjet, f.ex #tungfyrikælderen ved Kronborg eller #næppeivater ved byens ældste hus i Strandgade. Teksterne har en selvironisk tone, der fortæller lidt om, hvordan vi tænker i
Helsingør, siger Signe Duus, der er tekstforfatter. Hashtagene er udviklet af Juice.

- Vi glæder os især til at se, hvordan borgere og besøgende vil tage imod dem, siger Benedikte Kiær og fortsætter:
- mange af billederne vil også finde vej til kommunens hjemmeside, hvor brugerne via instagram lægger billeder op af deres oplevelser og anbefaler kommunens attraktive steder til andre.