Elever satte fokus på demokrati

Elever fra 7. og 8. klassetrin på Borupgårdskolen og Skolen ved Rønnebær Allé satte to dage i sidste uge fokus på demokrati som styreform.

Foto: Torben Sørensen
Foto: Torben Sørensen

Vil du helst leve i et demokrati eller et diktatur?

Det spørgsmål blev en række elever fra udskolingen på Borupgårdskolen og Skolen ved Rønnebær Allé stillet over for i sidste uge. Og der var ikke megen tvivl at spore hos eleverne, efter at de havde været igennem fem workshops med fokus på demokrati kontra diktatur. Demokratiet er den bedste styreform.

De fem workshops bragte eleverne vidt omkring. Der var fokus på elevdemokrati i to workshops med organisationen DSE, Danske Skoleelever. Her arbejdede de unge bl.a. med, hvordan de kan formulere deres ønsker skarpt, hvis de vil have noget igennem over for skolebestyrelsen.

Historiefortæller Hans Laurens førte eleverne tilbage i historien, til det europæiske demokratis vugge, den franske revolution. Han satte spot på lighed som en vigtig del af den demokratiske tankegang.

Bevogtet af bevæbnede vagter

Eleverne fik også lov at prøve, hvordan det er at leve i et diktatur. I et rollespil blev de spærret inde bag trådhegn og bevogtet af vagter med maskingevær. De blev på skift kaldt til ’forhør’ og forsøgt hvervet til at gå regimets ærinde og stikke deres kammerater.

Workshoppen blev i den efterfølgende evaluering bedømt til at være den mest spændende.

I den workshop, som eleverne fandt mest lærerig, fortalte en 19-årig syrisk flygtning om grunden til, at han flygtede. Eleverne sad så stille, at man kunne høre en knappenål falde til jorden, mens den unge mand på engelsk fortalte om regimet i Syrien, som gentagne gange forsøgte at hverve ham til hæren.

Det ville han ikke, for han ville ikke risikere at skulle slå landsmænd ihjel, og til sidst så han ingen anden udvej end at flygte. Med båd, tog og gåben gennem Europa, til han nåede Danmark og besluttede sig for at blive, fordi han følte, at han blev mødt med respekt for sig som individ.

- Det satte tanker i gang at møde én fra Syrien. Man hører så meget om de syriske flygtninge i nyhederne, men det var noget helt andet at møde én dernede fra. Tænk, hvor forskelligt der er i Syrien og Danmark, sagde Laura og Katja fra 7. ib på Borupgårdskolen, efter at de havde været igennem alle fem workshops.

Demokratiske unge i lokalsamfundet

Målet med de to demokratidage var at klæde eleverne på til at være demokratiske unge i deres lokalsamfund. Samtidig gav dagene eleverne mulighed for at lære hinanden at kende på tværs af de to skoler. Meget relevant, da de fra næste skoleår bliver skolekammerater på én stor udskolingsskole.

- Jeg er glad for, at vi har den slags gode og tankevækkende arrangementer for vores elever. Der sker hele tiden nye ting på skoleområdet, og når eleverne fra næste skoleår kommer til at gå på den samme skole, er det fint, at de har styr på elevdemokratiet, siger Christian Holm Donatzky, formand for Børne- og Uddannelsesudvalget.

- Det taler også ind i vores arbejde med at blive elevvenlig kommune med et stærkt fælleselevråd for hele kommunen, som vi sætter i gang i 2016.
Demokratidagene var arrangeret i et samarbejde mellem Ungdomsskolen og Center for Dagtilbud og Skoler i Helsingør Kommune.