Fysiske hashtags titter atter frem

Via de fysiske hashtags håber Helsingør Kommune, at turister endnu en sommer vil være ambassadører ved at dele deres oplevelser på de sociale medier

Med håbet om en god sommer kom Helsingør Kommunes fysiske hashtags frem fra deres vinterhi tidligere i juli. De ni hashtags i træ, der måler over en meter, er placeret på centrale steder rundt om i Helsingør Kommune.

Via de fysiske hashtags håber Helsingør Kommune, at turister endnu en sommer vil være ambassadører ved at dele deres oplevelser og billeder på de sociale medier.

Det lille, finurlige # bliver brugt i større og større omfang på de sociale medier verden over. Her bliver billeder og statusopdateringer fulgt op med hashtags, der fortæller venner og fremmede, hvor man er, hvad man foretager sig og med hvem. Og Helsingør Kommune er også med, hvor folk er.

Fra vinterhi til solskin

Sidste sommer blev det lille tegn legemliggjort i form af ni store, fysiske hashtags i træ. I de kolde måneder har hashtaggene gemt sig inden døre, men nu er de atter at spotte rundt om i Helsingør Kommune.

Med #OplevHelsingør kan billeder fra borgere og turister ses på her på hjemmesiden under Oplev Helsingør.

Se billeder med #Oplev Helsingør

 

Konkurrence: Hvor står # henne?

I uge 31 kører der en konkurrence på kommunens Facebookside. Her vil der i løbet af ugen blive præsenteret billeder af nogle af de fysiske hashtags. Brugere kan gå ind og gætte på, hvor hashtaggene er placeret i kommunen.

Blandt de rigtige svar trækkes der i løbet af ugen tre vindere, der kan hente deres præmie i form af en mulepose fyldt med merchandise på rådhuset. Vinderne bliver direkte kontaktet af Helsingør Kommune.

De ni fysiske hashtags står placeret på:
• Kronborg Slot
• M/S Museet for Søfart
• Havnepladsen
• Kulturhavnen ved Kulturværftet
• Hammermøllen i Hellebæk
• Multiparken
• Espergærde Strand
• Hornbæk Strand

Brug af hashtags i 2014

Et hurtigt overblik over, hvilke # der har været mest brugt, afslører store variationer. F.eks. blev hashtags som #DagensBlomst fra Havnepladsen og #Kulturværftet brugt flittigt, mens de mere alternative hashtags som #FedStrand og #HeavyDudeInBasement var knap så populære. Her ses et udsnit af Instagram-brugernes brug af hashtags:

#KronborgSlot: 1.258
#VældigtGammeltSlot: 10
#HamHamletsHus: 15
#TungFyrIKælderen: 30
#KronborgCastle: 1.233
#VeryOldCastle: 30
#HouseOfHamlet: 48
#HeavyDudeInBasement: 25
#Kulturværftet: 1.419
#FedUdsigt: 334
#OplevHelsingør: 712
#BlomsterTorvet: 59
#DagensBlomst: 1.250
#EspergærdeStrand: 62
#FedStrand: 11
#SandMellemTæerne: 559
#Hammermøllen: 162
#HornbækStrand: 897

Hvad er et hashtag?

Hashtag, havelåge eller bare symbolet #. Hashtagget består af et eller flere sammenhængende ord, hvor symbolet # er sat foran. Ved at placere gitteret foran ordet eller sætningen omdannes teksten automatisk til et link, man kan klikke på.

Herfra kan man gå på opdagelse i alle de opslag, der har samme hashtag i sig. Formålet med et hashtag er, at tekst, billede eller video i et opslag bliver emnekategoriseret.