Turisterne giver Helsingør en tiendeplads ud af 32 besøgte kystbyer

Helsingør er endt på en tiendeplads ud af de 32 i en undersøgelse af, hvordan turisterne oplever turismeservice i restaurationsbranchen og detailhandlen

I sommer blev Helsingørs butikker, spisesteder og turistkontor besøgt af en håndfuld mystery shoppers. De var sendt i byen med et formål: At måle hvordan turisterne oplever medarbejderens imødekommenhed, service og evne til at hjælpe dem med turismerelaterede spørgsmål.

Helsingør scorer en tiende plads ud af de 32 besøgte feriesteder, og må derfor se sig slået på af andre nordsjællandske kommuner som Gilleleje, Fredensborg by, Hundested og Hillerød.

- Jeg er rigtig glad for, at vi i Helsingør er gode til at give turister en god oplevelse, når de besøger os. Men jeg er sikker på, vi kan blive endnu bedre og komme op på højde med de andre nordsjællandske kommuner. Når vi arrangerer store events, er det afgørende, at resten af byen bakker op om arrangementet, og ser det som en win win situation for alle. I 2016 skal vi virkelig vise vores værd som en af Danmarks mest besøgte kommuner. Jeg glæder mig allerede til sammen med resten af byen at byde turisterne velkommen, siger Benedikte Kiær, der er borgmester i Helsingør Kommune.

Helsingør ruster sig til den store Hamletsatsning i 2016

Helsingør Kommune tager fat på de udfordringer, som undersøgelsen påpeger, hvor det især er spisestederne og evnen til at lave mere salg og yde turismeservice i restaurationsbranchen og detailhandlen.

I starten af 2016 tilbyder kommunen detailhandlen og spisestederne at komme til et par konferencer, der vil sætte fokus på service, hvor især mersalg og turismeservice vil være i centrum for oplæggene.

- I 2016 har vi vores store Hamlet-satsning, hvor hele byen skal være klædt på til at modtage turister fra nær og fjern. Turistens oplevelse af serviceniveauet er afgørende for, om det er Helsingør, de sætter kurs mod en anden gang. Derfor er vi rigtig glade for rapporten, der kan give os et pejlemærke på, hvor der er plads til forbedringer. For i 2016 skal vi ligge i den absolutte superliga, når det gælder turismeservice, siger Henrik Møller, der er formand for Kultur og Turismeudvalget.

Læs mere om, hvordan Helsingør klarer sig

Læs hele undersøgelsen