Et styrket erhvervsklima i Helsingør Kommune

Helsingør Kommune viser endnu engang et godt resultat i DI’s årlige Erhvervsklimaundersøgelse. Kommunen er flyttet ni pladser frem i den samlede måling.

Helsingør Kommune viser endnu engang et godt resultat i DI’s årlige Erhvervsklimaundersøgelse. Kommunen har flyttet sig ni pladser frem i den samlede måling, og det er en forbedring på mere end 20 pladser på de seneste to år. I kategorien ”Den overordnede erhvervsvenlighed” springer kommunen 19 pladser frem. Borgmester Benedikte Kiær er godt tilfreds med resultatet.

DI’s Erhvervsklimaundersøgelse 2016 viser, at Helsingør Kommune bliver mere og mere attraktiv for erhvervslivet. Siden sidste år, hvor kommunen placerede sig på en samlet 82. plads, er Helsingør rykket yderligere ni pladser op ad ranglisten til en 73. plads.

- Her i Helsingør Kommune vægter vi meget højt, at vi får skabt gunstige forhold for erhvervslivet, så vi både kan fastholde eksisterende virksomheder og tiltrække nye. Den markante fremgang de to seneste år bekræfter, at vi er godt på vej. Jeg hæfter mig især ved, at vi får en meget fin placering i den overordnede erhvervsvenlighed. Vi har gjort meget for at forenkle kontakten mellem virksomheden og kommunen gennem vores One Stop Erhvervsservice og én enkelt sagsbehandler pr. virksomhed, og det tror jeg har en positiv afsmittende effekt på virksomhedernes oplevelse af kommunen, siger borgmester Benedikte Kiær.

Fremgang for jobcentret

På flere områder er der fremgang at spore for Helsingør Kommune. Det gælder blandt andet indsatsen fra jobcentret, som er gået frem med 18 pladser - et område, virksomhederne ellers kritiserede i sidste års undersøgelse. Helsingør Kommune har været lydhør over for kritikken og iværksat en række initiativer, der har båret frugt.

I det hele taget bliver der gjort meget for at sikre en god dialog med virksomhederne, så kommunen bliver bekendt med styrker og svagheder – og hvor der er et forbedringspotentiale.

Denne dialog er noget, som virksomheden Marco Marine kan nikke genkendende til og sætter stor pris på:

- Helsingør Kommune er blevet meget mere synlig over for erhvervslivet de senere år, og der bliver gjort meget for at styrke forholdet til og samarbejdet med os. Et af de gode tiltag er kommunens virksomhedsbesøg, hvor vi kan få nogle frugtbare drøftelser og ikke mindst stille spørgsmål, som kommunen hurtigt vender tilbage med svar på. Jeg sætter i det hele taget stor pris på at være en del af erhvervslivet heroppe, og jeg er sikker på, at der nok skal komme endnu flere erhvervsdrivende med tiden, siger adm. direktør Poul Rasmussen.

Visse udfordringer

DI’s Erhvervsklimaundersøgelse viser dog også, at der er visse udfordringer for kommunen – eksempelvis udbudsprocessen med de private leverandører, hvor de adspurgte virksomheder ikke er helt så positive:

- Nogle af de områder, hvor vi er gået tilbage, skyldes ikke manglende initiativer, men snarere at initiativerne endnu ikke er slået igennem. Eksempelvis har vi i forhold til udbudsprocessen gjort en stor indsats for at forenkle og digitalisere. Forhåbentlig viser det sin effekt i næste års undersøgelse, siger borgmester Benedikte Kiær.

SE DI'S BESKRIVELSE AF HELSINGØR SOM ERHVERVSKOMMUNE

Fakta

Helsingør Kommune har siden 2015 bl.a. gjort følgende for at styrke erhvervsklimaet: 

• Iværksætteri
Iværksætteri og innovation skaber nye virksomheder og dermed vækst. Derfor tilbyder Helsingør Kommune gratis iværksætterrådgivning, vækstvejledning, og giver de nye virksomheder mulighed for at deltage i netværk og få sparring fra mentorer, og alle nye virksomheder bydes personligt velkommen af borgmester Benedikte Kiær.

• Ny udbuds- og indkøbspolitik
Kommunen har i samarbejde med erhvervslivet udarbejdet en ny udbuds- og indkøbspolitik som gennem elektroniske leverandørlister sikrer gennemsigtighed i forhold til de kommunale udbud. Sammen med informationsmøder og leverandørmøder er det blevet lettere at blive leverandør til Helsingør kommune.

• Rekruttering af arbejdskraft
Vi sikrer adgang til kvalificeret arbejdskraft bl.a. gennem Nordsjællands Rekrutteringsservice, som er et samarbejde mellem ni nordsjællandske kommuner. En opsøgende indsats over for virksomhederne. En kontaktperson samt jobdating er også nye tiltag, som sammen med partnerskabsaftaler mellem kommune, erhvervsskole og erhvervsorganisationer sikrer lærerpladser til de unge og kvalificeret arbejdskraft til virksomhederne.

• Forbedrede rammevilkår
Kommunens erhvervsskatter er faldende. Grundskyldspromillen er faldet med 1,82 promillepoint fra 2014 til 2016. Den er nu på 29,0 promille. Dækningsafgiften er i 2016 på 6,9 promille - et fald på 0,6 promillepoint i forhold til 2014. Byggesagsgebyret er helt fjernet, og sagsbehandlingstiden er væsentlig reduceret.

• Mere One Stop
En indgang til kommunen gennem One Stop Erhvervsservice sikrer nem og hurtig adgang til kommunen. Virksomhedsbesøg, nyhedsbreve og informationsmøder for erhvervslivet giver virksomhederne direkte adgang til relevante informationer og til dialog med kommunen.

Se en oversigt over vores erhvervsindsatser

Se hvordan helsingør klarer sig i sammenligning med andre kommuner