Cirkulær kommune – Farvel til brug-og-smid-væk kulturen

Helsingør Kommune ønsker at bane vejen for cirkulær økonomi bl.a. ved at fortælle om alt det, vi hver især kan gøre ved at ændre lidt på vores vaner.

Cirkulær økonomi er en økonomisk model baseret på bæredygtighed. I en cirkulær økonomi holdes produkter og materialer i kredsløb. Dette begrænser forbruget af jomfruelige råstoffer og produktionen af affald.
Planen har fokus på affaldsminimering og direkte genbrug samt mere og bedre genanvendelse. Planen indeholder en række initiativer rettet mod borgere, erhverv samt kommunen selv.

Se fx denne lille film fra Miljøstyrelsen om cirkulær økonomi.

Læs planen for cirkulær økonomi

Mindre affald sparer råvarer og energi

Danmark er det land i Europa, der genererer mest husholdningslignende affald pr. indbygger – ca. 800 kg om året. Og vi forbruger flere naturressourcer, end vores klode kan holde til. Det ville kræve ca. fire jordkloder, hvis alle skulle leve, som vi gør i Danmark. Det danske forbrug er ca. dobbelt så stort som det globale gennemsnit.

I Helsingør Kommune blev der i 2021 indsamlet 459 kilo affald pr. person direkte fra husholdningerne. Det er godt at sikre, at affald sorteres og indsamles, men det er endnu vigtigere at sikre, at der produceres mindre affald i det hele taget.

Sådan sikrer du mindre spild:

• Reparer ting der går i stykker. Fx på Repair Cafe Helsingør eller find en skomager, skrædder, snedker eller lignede, som kan hjælpe dig.
  • Køb brugt - fx i en butik med genbrugsting eller genbrugstøj. Download app’en GoGreen Danmark, og find fx slow fashion & secondhand.
  • Del og lån ting - opret fx en Facebook gruppe for nabolaget, ”del, lån og giv væk”, hvis den ikke allerede findes.
  • Køb kvalitet – dvs. ting som holder længe, kan repareres og hvor materialerne kan genbruges efterfølgende.
  • Stop madspild.
  • Fyld din egen vandflaske i stedet for at købe engangsflasker.
  • Undgå brug af engangsservice.
  • Sig nej tak til reklamer.
  • Udskriv mindre og smartere (dobbeltsidet og gerne med 2 sider på 1 side). Dette sparer blæk og papir.
  • Medbring indkøbsnet eller tasker, når du handler.
  • Sorter dit affald - på den måde kan vi genbruge mere. Bemærk, at du nu også kan aflevere tekstilaffald, så tekstilfibrene kan blive genbrugt.
  • Giv ting du ikke længere kan bruge til velgørende organisationer, genbrugshusetHelsingør Genbrugsplads Cirklen, eller få det afsat på anden vis. I Genbrugshuset kan du også hente gode ting! Følg #genbrugshusetcirklen på Instagram.
  • Byg af genbrugsmaterialer – se fx Bolius’ side om genbrugsmaterialer.

Se i Vores Helsingør - Kalender efter ’cirkulære arrangementer’, fx loppemarkeder, redesign workshops osv. Du kan også se, om der skulle være spændende arrangementer i GoGreens kalender eller i markedskalenderen.

Hvis du kender til et arrangement, som ikke er i Vores Helsingør - Kalender, så hjælp gerne med at få det oprettet: Indtast et nyt arrangement til kalenderen - Find det på KultuNaut.

Center for By, Land og Vand

Stengade 59
Telefon: 49 28 28 28
E-mail: blv@helsingor.dk - Skriv ikke følsomme personoplysninger, da din henvendelse kan blive offentligt tilgængelig.