Priser
Under hver foranstaltningstype, finder du de vejledende priser. De indeholder IKKE udgifter til følgende:
- Projektering.
- Flytning af eksisterende kabler.
- Belysning.
- Beplantning.
- Opmåling ved land-inspektør.
- Bortskaffelse af forurenet jord.
- Arealerhvervelse.
På hver illustration/billede er prisniveauet anført med prikker:
- En prik for billigste løsning.
- To prikker for medium pris.
- Tre prikker for dyrere løsning.
Ikke tilladte foranstaltninger
Helsingør Kommune tillader IKKE følgende fysiske foranstaltninger:
- Løst opsatte blomsterkasser.
- Paddehattebump (mushrooms).
2-sporede hævede flader
Bump på lokalveje kan udformes som sinusbump, modificerede cirkelbump eller trapezbump (hævede flader).
Bemærk: Helsingør Kommune tillader ikke paddehattebump (mushrooms). Bump skal udformes efter den ønskede hastighed. Foranstaltningen kan suppleres med steler, dvs. pæle i vejkanten, for at synliggøre bumpet.
Se billeder af forskellige løsningsmodeller (2-sporede hævede flader)
Minimumskrav
Der vil normalt ikke være krav til den eksisterende vej.
Fordele:
Bump har stor indvirkning på hastigheden. Det er en effektiv og billig foranstaltning. Foranstaltningen kan kombineres med indsnævringer.
Ulemper
Kørsel over bump kan give vibrationer, der kan genere de nærliggende naboer.
Prisniveau
Bump 20-35.000 kr. pr. stk.
Hævende flader 50-100.000 kr. pr. stk.
2-sporede strækninger
Nogle veje kan indsnævres til 2 smalle spor, hvorved der eksempelvis kan blive plads til en smal kantbane for cyklister (kantbanen er ikke en cykelsti) eller mulighed for parkeringslommer.
Indsnævringerne kan også udføres punktvis, men så er det vigtigt at cykler og gående ledes uden om.
Smalle kørespor vil medvirke til en hastighedsdæmpning, særligt når der er modkørende trafik.
Se billeder af forskellige løsningsmodeller (2-sporede strækninger)
Minimumskrav
For 2-sporede indsnævringer: Kørespor bør være minimum 5,5 meter. Hvis der vælges smallere spor må der ikke opstribes en midterlinje.
Fordele
Prisbillig løsning. Mulighed for at de lette trafikanter kan benytte kantbanerne.
Ulemper
Parkering vil være tilladt i kantbanen, med mindre der opsættes forbudsskilte.
Prisniveau
3-500 kr. pr. meter
Bump og hævede flader
Bump på lokalveje kan udformes som sinusbump, modificerede cirkelbump eller trapezbump (hævede flader). De skal udformes efter den ønskede hastighed. Foranstaltningen kan suppleres med steler for at synliggøre bumpet.
Se billeder af forskellige løsningsmodeller (Bump og hævede flader)
Minimumskrav
Der vil normalt ikke være krav til den eksisterende vej.
Fordele
Bump har stor indvirkning på hastigheden. Det er en effektiv og billig foranstaltning. Foranstaltningen kan kombineres med indsnævringer.
Ulemper
Der kan forekomme vibrationsgener for de nærliggende naboer.
Prisniveau
Bump: 20.000 til 35.000 kr.
Hævende flader: 50.000 til 100.000 kr.
Forsætninger
Ved at forsætte kørebanen vha. en helle kan vejens linjeføring brydes, hvilket virker fartdæmpende. Kan kombineres med bump/hævede flader. Kan udføres både som 2-sporede og 1-sporede.
Se billeder af forskellige løsningsmodeller (Forsætninger)
Minimumskrav
For 2-sporede forsætninger gælder:
Min. 5,5 meter kørespor mellem kantsten i forsætningen.
For 1-sporede forsætninger gælder:
Min. 3,5 meter kørespor mellem kantsten i forsætningen.
Fordele
Hellerne kan beplantes og det vil være med til at forbedre det visuelle vejmiljø.
Ulemper
Da større biler også skal kunne passere, bliver afstanden imellem forsætningerne ofte så lang, at almindelige personbiler vil kunne passere med relativ høj fart.
Prisniveau
5.000 til 10.000 kr. pr. meter.
Forsætninger med bump/hævede flader
Heller kan virke fartdæmpende fordi vejens linjeføring brydes. Kan kombineres med bump/hævede flader. Kan udføres både som 2-sporede og 1-sporede.På lokalveje bør de være 1-sporede.
Se billeder af forskellige løsningsmodeller (Forsætninger med bump/hævede flader)
Minimumskrav
For 2-sporede forsætninger gælder: Min. 5,5 meter kørespor mellem kantsten i forsætningen. For 1-sporede forsætninger gælder: Min. 3,0 meter kørespor mellem kantsten i forsætningen. For 1-sporede forsætninger bør spidstimetrafikken ligge under 300 biler.
Fordele
Hellerne kan beplantes og det vil være med til at forbedre det visuelle vejmiljø. Bemærk: Helsingør Kommune kan ikke give tilladelse til løst opsatte blomsterkasser.
Ulemper
Da større biler også skal kunne passere, bliver afstanden imellem forsætningerne ofte så lang, at almindelige personbiler vil kunne passere med relativ høj fart.
Prisniveau
5-10.000 kr. pr. meter. (helleanlæg)
Forvarsling
Ved brug af skilte (tavler) signaleres til bilisterne om opmærksomhed. Skiltningen kan placeres ved indkørsel til et lokalområde.
Minimumskrav
Skilte skal placeres så de ikke tager oversigt og ikke står i ganglinjerne. Det skal være standard skilte, som normalt bruges (se det generelle afsnit).
Fordele
Trafikanterne bliver visuelt advaret om at de kan forvente fysiske foranstaltninger.
Ulemper
Skilte skal udskiftes ved hærværk o. lign.
Prisniveau
Et skilt med stander, leveret og monteret koster ca. 3.000 til 5.000 kr. stk.
Hævede flader i kryds
I kryds kan der anlægges hævet flade. Denne udformes som et trapezbump og strækker sig over hele krydsområdet. Ramperne op på fladen skal udformes efter den ønskede hastighed. Der kan suppleres med steler i området.
Se billeder af forskellige løsningsmodeller (Hævede flader i kryds)
Minimumskrav
Der vil normalt ikke være krav til den eksisterende vej.
Fordele
Hævede flader (bump) har stor indvirkning på hastigheden fra alle retninger. Det er en effektiv foranstaltning. Foranstaltningen kan kombineres med indsnævringer.
Ulemper
Der kan forekomme vibrationsgener for de nærliggende naboer i lighed med almindelige bump. Den eksisterende vejafvanding i området skal ændres mere eller mindre.
Prisniveau
Hævende flader i et mindre kryds: 60.000 til 100.000 kr.
Minirundkørsler
I kryds kan der anlægges minirundkørsler, der er udformet så de kan overkøres. På denne måde sikre man at større køretøjer kan passere krydset.
Se billeder af forskellige løsningsmodeller (Minirundkørsler)
Minimumskrav
Der vil normalt være større arealkrav til anlæg af minirundkørsler inkl. fortov, minimum 15-16 meter i diameter.
Fordele
Minirundkørsler virker hastighedsdæmpende i det trafikanterne fra alle tilslutninger pålægges vigepligt. Desuden vil en minirundkørsel virke i retning af et bump, hvis trafikanter skulle vælge bare at køre lige hen over.
Ulemper
Mange trafikanter mener ikke at de behøver at køre som det er tiltænkt i en minirundkørsel, så de køre bare lige hen over. Det giver usikkerhed om vigepligten for de øvrige trafikanter. Sådanne løsninger kan være dyre, da der ofte skal flyttes kantsten hele vejen rundt krydset.
Prisniveau
150.000 til 300.000 kr.
Overkørsler
Ved at anlægge en brolagt overkørsel i en sidevejstilslutning opnås en tydelig markering af vigepligten. Samtidig opnås lavere hastighed i tilslutningen.
Se billeder af forskellige løsningsmodeller (Overkørsler)
Minimumskrav
Der er ingen krav.
Fordele
Markant signal om tilslutningens lavere prioritet. Hastighedsdæmpende i tilslutningspunktet. Kan visuelt udføres meget flot.
Ulemper
Ikke prisbillig. Kan være besværlig at passere i anlægsperioden.
Prisniveau
1500 kr. pr. m².
Vejlukninger
Ved at lukke en vej kan gennemfartstrafik fjernes. Men trafikken flytter så til de nærliggende veje. En vejlukning bør ikke forhindre de lette trafikanters passage. Vejlukninger skal markeres tydeligt med beplantning, steler el.lign. En vejlukning vil altid kræve at Helsingør Kommune inddrages i beslutningen.
Se billeder af forskellige løsningsmodeller (Vejlukninger)
Minimumskrav
Kommunen og de omliggende lokalområder skal inddrages i beslutningen om vejlukning.
Fordele
Uvedkommende gennemfartstrafik fjernes. Mere trafik samles i færre tilslutnings punkter (vejkryds). Det vil ofte medføre en fartdæmpning.
Ulemper
Trafikken flyttes til andre veje. Der vil blive nogen omvejskørsel. Der skal ofte anlægges en vendeplads.
Prisniveau
35.000 til 60.000 kr.