Kun få butikker klarer sig i fremtiden uden at være digitale

Sådan lyder konklusionen i nyt forskningsprojekt fra Erhvervsakademi Aarhus.

I en tid hvor nethandlen stormer frem, og butikkerne bliver spået den visse død, er fremtidens butik mere end blot et sted, hvor man betaler for eller henter sine varer.

Ifølge Gitte Damgaard, der står bag undersøgelsen, har de fysiske butikker stadig en rolle at spille. De skal dog turde gå all-in på detaljerigdommen, den personlige købsoplevelse og brugen af teknologi. 

- Uanset om vi shopper fra sofaen eller handler i en fysisk butik, har vi høje forventninger til købsoplevelsen. De butikker, der er fænomenale til at skabe oplevelser for kunden, er her stadig i fremtiden. Kunderne vil stadig gerne have muligheden for at mærke varen, socialisere og få eksperternes råd. Simpel god og personlig service giver butikken værdi, og noget som webshoppen ikke har, siger Gitte Damgaard.

Undersøgelsen viser også, at butikkernes næste skridt er at udnytte digitaliseringen.  Både før, under og efter købet skal butikkerne være smart med deres brug af teknologier til at forbedre købsoplevelsen. Hvad enten det er indretning med store armbevægelser, fx interaktive skærme, app-understøttelse og net-prismatch, eller en mail sendt til kunden, efter at købet er gennemført.

Om forskningsprojektet 
Undersøgelsen baserer sig på kvantitativ analyse og spørgeskemaundersøgelse med 1200 respondenter og bygger også på kvalitativ analyse af tre virksomheder, hvor teknologi er anvendt i den fysiske butik til at skabe kundeoplevelser, samt studier af hidtidig forskning og litteratur

Læs mere på Erhvervsakademi Aarhus