Præsentation af mentor Mette Dahl Juelner

Præsentation af Helsingør Kommunes mentornetværk for iværksættere

Man skal ikke underkende gensidigheden

Hvis du har en god forretningsidé, kan du inden længe møde, og måske få, Mette Dahl Juelner, som mentor. Mette Dahl Juelner ejer Bizbuddy. Hun rådgiver virksomheder i at blive skarpere på PR, marketing, kommunikation og salg - og er ekspert i at formulere virksomheders grundfortællinger. Mentorprogrammet ser hun som et gensidigt forhold, hvor begge parter kan inspirere hinanden.

”Det betyder meget for mig at møde nye mennesker”, siger Mette i et interview med os. ” Det giver mig inspiration, og jeg ser frem til at dele af min viden og erfaringer”, siger hun og er overbevist om, at et godt mentorforløb er, hvor læring går begge veje. ”Man skal ikke underkende gensidigheden i et mentorforløb. Som mentor er jeg ret ydmyg omkring al den læring og inspiration som jeg også selv får med mig”, siger Mette.  

Forretningsidé, vilje og kundeforståelse   

I følge Mette betyder det rigtig meget, at man formulerer sin forretningsidé kort og præcist. Har man den, står det klarere, hvordan man vil tjene sine penge. Det er meget vigtigt, at man forstår sine kunder, dvs. at ens forretningsidé på den ene eller anden måde løser kundeproblemer eller opfylder kundedrømme. Det lyder al sammen ganske simpelt, men det er en kompleks og en yderst dynamisk proces, som kræver, at man sætter sig i kundens sted.

”Som mentor vil jeg kunne bidrage med input og værktøjer til denne proces. Samtidig ville jeg bidrage med indspark til forretningens branding- og marketingstrategi. Jeg har sagt ja til at være en del af mentor-netværksordningen, fordi jeg tror på, at jeg har nogle kompetencer, som kan give iværksættere og start-up virksomheder viden og energi. Det er min overbevisning at iværksætter har brug for konkrete værktøjer i forhold til at stille skarpere på strategien og prioriteringerne”, siger Mette Dahl Juelner.

Sammen er man bedre  

Der ligger en kæmpe frihed i at være selvstændig, men det kan til tider også være en stor byrde. Der er vigtigt, at man har nogen, som tror på ens idé og vision, men lige så vigtigt er det at have en, som man kan sparre med. Ifølge Mette er det en stor fordel at have et stærkt og solidt netværk.

 ”Jeg har selv et rigtig godt netværk, og det hjalp mig meget, da jeg i sin tid valgte at starte min egen virksomhed. Jeg havde motivationen, og jeg var ret sikker på, at mine evner og mine kompetencer kunne bruges til et eller andet. Men det at blive selvstændig kan være en stor og modig beslutning at træffe. Mit netværk var med til at skubbe mig videre - og i gang. Omgivelserne troede på min idé og på, at jeg kunne bringe min erfaring og kompetencer i spil. Det gav mig ekstra mod til at springe ud i livet som selvstændig. Nu vil jeg gerne hjælpe andre videre.  

Mette Dahl Juelner har tidligere været ansat som projektchef i den offentlig/private virksomhed ”Vækst & Viden” i Helsingør. Hun er uddannet markedsøkonom og har en mastergrad i oplevelsesøkonomi fra RUC. Derudover har hun videreuddannet sig inden for kommunikation og journalistisk. Hun har stor erfaring fra kommercielle jobs, blandt andet som marketingchef for TV 2. Mette er en erfaren rådgiver og efterspurgt oplægsholder. Hun underviser desuden i oplevelsesøkonomi, positionering og kommunikation – blandt andet for Hovedstadens Iværksætterprogram. Og så er hun fast skribent for Frederiksborg Amts Avis (Erhvervsavisen).