Børnebog skaber glæde blandt turister

1,35 millioner kr. er bevilget til at genstarte turisme- og oplevelsesøkonomien i Helsingør Kommune. Børnebog på overnatningssteder har skabt glæde.

Turismebranchen blev hårdt ramt, da Danmark lukkede ned i løbet af foråret, og hoteller og restauranter i flere måneder var nød til at lukke. Begge dele er dog åbnet igen i takt med, at restriktionerne er blevet lempet hen over foråret. Som en hjælp til at kickstarte erhvervet og trække turister til, besluttede Byrådet på sit møde i maj, at bevilge 1,35 millioner kroner til at markedsføre og fremme turisme- og oplevelseserhvervet i kommunen.

Pengene er blandt andet blevet brugt på annonceringer, en digital platform for detailhandlen og forskellige materiale til uddeling på turiststederne.

"Sikke en flot gave"

En mindre del af pengene er blevet brugt på at uddele børnebogen Trylleamuletten og en medfølgende malerbog på kommunens overnatningssteder. Trylleamuletten er skrevet af den lokale forfatter Lise Bidstrup, og dens handling tager udgangspunkt i kommunens unikke historie.  

Mere end 1000 bøger er sommeren over delt ud til overnattende børnefamilier. Heraf cirka 100 på Helsingør Camping, hvor lejrchef assistent Nicolai Hansen har kunne glæde mange udenbys gæster med inspiration til godnatlæsningen.

 

Bogen har skabt rigtig meget glæde hos forældre og bedsteforældre her på campingpladsen . Den typiske reaktion har været, at det godt nok er en flot gave og udtryk for god stil. Ikke mindst har folk været glade for at få en børnebog, der udover at være en god historie, også fortæller noget om det område, som man holder ferie i. Jeg ved, at mange har læst den højt for deres børn, og jeg kan nemt forestille mig, at det også har inspireret nogen til at gå på opdagelse i lokalområdet, siger Nicolai Hansen.

Også på Strandhotel Marienlyst, har bogen været et hit, og de oprindelige 100 eksemplarer blev revet væk så hurtigt, at kommune måtte forbi med yderligere 100. Marketingskoordinator hos Marienlyst Jeanett Parby siger:   

Vores gæster har taget rigtig godt imod bogen og vi syntes det ville være dejlig fortsat at kunne tilbyde den til alle børnefamilierne.
Det har give dem et godt indblik i alle de mange ting man kan opleve i nærområdet også i børnehøjde og en anledning til at komme igen, siger Jeanette Parby.

  

Fakta:

 

Byrådet vedtog på sit møde i maj måned at bevilge 1,35 millioner kroner til ekstraordinært at markedsføre Helsingør Kommune som turistdestination, som hjælp til branchen

  • Kulturbannere på indfaldsvejene til Helsingør (21 i alt): Velkommen til vores dejlige by /helsingor.dk/oplev – fra mandag den 13. juli til mandag den 10. august.

 

  • Fem annoncer i jysk-fynske medier (rejsesektion sendt ud med 13 lokalaviser) – den 27. juni og 4,. 11., 18. og 25. juli.

 

 

  • Annonce i Frederiksborg Amts Avis’ sommerindstik, Oplev Nordsjælland, den 10. juni.

 

  • Annonce i Danske Campisters medlemsblad, magasinet Camping Fritid (uddelt til 50.000 medlemmer den 4. august).

 

  • Opgradering af ’Oplev Helsingør’-delen på helsingor.dk med bl.a. arrangementskalender, nye fotos og nye cykelkort.

 

  • Postkort med #oplevhelsingør – med 12 begivenheder i sommeren/efteråret – til uddeling i butikker, på Kulturværftet og Hornbæk Bibliotek plus på overnatningssteder.

 

  • Uddeling af Helsingør Kommunes bog, Trylleamuletten, til børnefamilier på diverse turiststeder (Kulturværftet, Hornbæk Bibliotek, hoteller, campingpladser). Oplag: 1200 bøger.

 

  • Uddeling af ’Trylleamuletten malebog’ til børnefamilier på diverse turiststeder.

 

  • Velkomstarrangement den 11. juli for vores svenske naboer – plus tilhørende Facebook-kampagne.

 

  • Samarbejde med Helsingør Dagblad i forhold til kampagnen #117oplevelserihelsingør

 

Ændret drift grundet corona-virus
Vær opmærksom på at driften fortsat kan være ændret
Få overblikket over ændringer