Databeskyttelse - Særlig Social Indsats

Læs hvordan Center for Særlig Social Indsats behandler dine personoplysninger.

Helsingør Kommune er ansvarlig for de personoplysninger, vi behandler om dig.

Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger, er du velkommen til at kontakte os:

Helsingør Kommune
Center for Særlig Social Indsats
Birkedalsvej 27
3000 Helsingør
CVR-nr.: 64 50 20 18
Telefon: 49 28 28 28

Helsingør Kommune behandler personoplysninger for at kunne løse de opgaver, som vi er blevet pålagt ved lov.

Når vi behandler personoplysninger i forbindelse med det sociale voksenområde, er formålet at sagsbehandle og levere en service eller ydelse. Det kan fx være i forhold til unge og voksne med handicap, nedsat funktionsevne, psykiatriske eller sociale udfordringer eller på anden måde med behov for særlig støtte.

Kommunen behandler også personoplysninger til at udarbejde ledelsesinformation for at kunne evaluere kommunens drift. Derudover kan vi bruge dine personoplysninger til udvikling og test af vores systemer for at kunne forbedre systemerne. I visse tilfælde bruges oplysningerne også til statistik og forskning. Helsingør Kommune gør ikke brug af automatiske afgørelser.

Vi behandler almindelige og fortrolige personoplysninger om dig. Derudover kan vi behandle følsomme personoplysninger. Det kan fx være oplysninger om helbredsforhold, seksuelle eller kriminelle forhold.

Dine personoplysninger behandles efter:

  • Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e - myndighedsudøvelse (almindelige personoplysninger)
  • Databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f, jf. stk. 1 (følsomme personoplysninger)
  • Databeskyttelseslovens § 10 (statistik og forskning) og § 11, stk. 1 (cpr.nr.)
  • Forvaltningsloven
  • lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
  • Lov om social service
  • Lov om særlig tilrettelagt uddannelse
  • Sundhedsloven
  • Barnets lov

Du kan finde lovgrundlaget her: Retsinformation

 

Personoplysningerne er primært oplysninger, du selv har oplyst. Vi behandler også oplysninger, som vi har indhentet fra andre myndigheder og institutioner, fx skoler, læger og sygehuse, når det er nødvendigt for sagsbehandlingen. Det kan også være fra registre, fx CPR-registeret eller indkomstregisteret.

Vi kan videregive dine oplysninger, herunder helbredsoplysninger, til andre myndigheder, læger eller leverandører af ydelser, hvis det er relevant for behandlingen af din sag.

Vi videregiver også dine oplysninger til fx Danmarks Statistik, politiet, Kriminalforsorgen, Ankestyrelsen og Rigsarkivet, når vi er pålagt at gøre dette.

Helsingør Kommune kan benytte databehandlere, herunder it-leverandører, som vi overlader personoplysninger til. Vi indgår databehandleraftaler med alle databehandlere for at sikre den nødvendige sikkerhed.

Som udgangspunkt overfører eller overlader Helsingør Kommune ikke personoplysninger til lande uden for EU/EØS. I tilfælde af, at der sker en overførsel eller en overladelse til lande uden for EU/EØS, sker dette på baggrund af Europa-Kommissionens standardbestemmelser om databeskyttelse, også kendt som EU’s standardkontrakter. Hvis personoplysningerne overføres til USA, kan overførselsgrundlaget udgøres af Data Privacy Framework, hvis modtageren er certificeret derunder.

Opbevaring af dine oplysninger

Dine personoplysninger bliver som regel opbevaret lige så længe som den sag, de indgår i. Vi sletter personoplysningerne, når de ikke længere er nødvendige for, at vi kan udføre de opgaver, vi er pålagt.  Det er i de fleste tilfælde fem år regnet fra, at sagen er afsluttet, fx for at kunne genoptage sagen, opfylde klagefrister og eventuelt svare på anmodninger om aktindsigt.

Visse oplysninger er arkiveringspligtige og overføres derfor til et offentligt arkiv – i de fleste tilfælde Helsingør Stadsarkiv. Oplysningerne slettes i det system, de kommer fra.

Dine personoplysninger bliver som regel opbevaret lige så længe som den sag, de indgår i. Vi sletter personoplysningerne, når de ikke længere er nødvendige for, at vi kan udføre de opgaver, vi er pålagt.  Det er i de fleste tilfælde fem år regnet fra, at sagen er afsluttet, fx for at kunne genoptage sagen, opfylde klagefrister og eventuelt svare på anmodninger om aktindsigt.

Visse oplysninger er arkiveringspligtige og overføres derfor til et offentligt arkiv – i de fleste tilfælde Helsingør Stadsarkiv. Oplysningerne slettes i det system, de kommer fra.

Efter databeskyttelsesforordningen (GDPR) har du en række rettigheder i forhold til vores behandling af dine oplysninger. Det betyder, at:

  • du kan få indsigt i dine personoplysninger i din sag
  • du kan bede om at få (forkerte) personoplysninger i din sag rettet eller i særlige tilfælde slettet
  • du kan i visse tilfælde bede om, at vi begrænser behandlingen af dine personoplysninger
  • du kan gøre indsigelse mod vores behandling af dine personoplysninger
  • du kan tilbagekalde et samtykke, der er afgivet efter GDPR. Som udgangspunkt benytter vi dog ikke samtykke efter GDPR for at behandle dine personoplysninger. Vi behandler i stedet oftest dine personoplysninger som en del af den offentlige myndighedsudøvelse og på baggrund af særlovgivningen, som nærmere beskrevet ovenfor.

 Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på Datatilsynets hjemmeside: Datatilsynet.dk 

Helsingør Kommune har som offentlig myndighed en databeskyttelsesrådgiver (DPO). DPO’en kan hjælpe dig, hvis du har spørgsmål om dine rettigheder, eller hvis du har generelle spørgsmål om kommunens håndtering af personoplysninger.

Læs mere om DPO’en og find kontaktoplysninger

Du kan klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, Helsingør Kommune behandler dine oplysninger på.

Datatilsynet
Carl Jacobsens vej 35
2500 Valby
Tlf. 33 19 32 00
E-mail: dt@datatilsynet.dk 

Du kan finde mere information og kontaktoplysninger på Datatilsynets hjemmeside datatilsynet.dk/borger.

Vær opmærksom på, at Datatilsynet kun er klageinstans i forhold til behandling af dine personoplysninger, men ikke i forhold til håndteringen af din sag hos kommunen. Hvis du er uenig i selve behandlingen af din sag, skal du kontakte det relevante center i kommunen.

Databeskyttelsesrådgiver

Databeskyttelsesrådgiver
Gdanskgade 18
2150 Nordhavn
Tlf.: 72 27 30 02

Digital Post

Borger: Skriv til databeskyttelsesrådgiveren
Myndigheder eller erhverv: Skriv til databeskyttelsesrådgiveren