Borgerservice
Boligindskudslån: 14 dage.
Kropsbårne hjælpemidler: 14 dage.*
Lån til betaling af ejendomsskat: 14 dage.
Personlige tillæg: 14 dage.
Støtte til individuelt befordring: 14 dage.
Sygesikring: 14 dage.
*) Skal der indhentes yderligere sagsoplysninger, eksempelvis statusattester, kan der gå længere tid.
Center for Sundhed og Omsorg
Inden fem dage kontaktes borgeren med henblik på at aftale besøg. Alle sager afgøres hurtigst muligt under hensyntagen til sagens karakter.
Visitation og afgørelse efter henvendelse | Iværksættelse efter afgørelse | ||
Akutteam - hjælp | Straks | Straks | |
Dagcenter | 6 uger | Ved ledig plads | |
Hjælpemidler - standardhjælpemidler - akutte behov | 1 hverdag | 1 hverdag | |
Hjælpemidler - ikke akutte behov | 6 uger | 3 hverdage | |
Hjælpemidler - Kommunikationscentret |
4 uger | ||
Mindre boligændringer – fx ramper, greb og fjernelse af dørtrin | Op til 6 uger | ||
Madservice - akutte behov | 1 hverdag | 1 hverdag | |
Madservice - ikke akutte behov | 2 uger | 4 dage | |
Tidsbegrænsede ophold |
4 uger | ||
Personlig hjælp og pleje – akut behov og pleje af døende i eget hjem | Samme dag om nødvendigt | 1 hverdag | |
Personlig hjælp og pleje - ikke akut behov | 2 uger | 1 hverdag | |
Plejehjem - ikke akut | 3 uger | 2 måneder | |
Praktisk hjælp | 6 uger | 10 hverdage | |
Støtte til køb af bil | 7 måneder | ||
Sygepleje | Samme dag om nødvendigt | Ved behov samme dag | |
Træning Serviceloven | 2 uger | 3 hverdage | |
Ældrebolig | 8 uger | Ved ledig bolig og behov | |
Borgerstyret Personlig Assistance (BPA) |
5 måneder |
Større boligændringer – fx ombygning af bolig:
Op til 6 måneder afhængig af, hvor mange eksterne fagprofessioner, der skal inddrages, i forhold til at få kortlagt opgaven og indhente specifikationer, priser og tilbud.
Center for Job, Borgerservice og Teknologi
Forsørgerydelser som kontanthjælp, engangshjælp, uddannelseshjælp, og ledighedsydelse: 7 dage
Sygedagpenge: 14 dage.
Enkeltydelser: 14 dage.
Revalidering*: 3 måneder.
Fleksjob*: 3 måneder.
Skånejob: 14 dage.
Aktivering: 7 dage.
Danskuddannelse: 1 måned.
Integrationskontakt: 1 måned.
*Der er tale om processer, hvor borgerens arbejdsevne vurderes. Dette kan eks. ende med, at borgeren vurderes omfattet af reglerne for revalidering eller fleksjob. I processen skal der eks. indhentes lægelige oplysninger eller iværksættes en praktisk afprøvning af arbejdsevnen, hvilket kan være med til at forlænge sagsbehandlingstiden udover de nævnte frister.
Center for Børn, Unge og Familier
Ledsagerordning til børn og unge: 1 måned.
Merudgiftsydelser for handicappede børn og unge i hjemmet: 1 måned.
Tabt arbejdsfortjeneste: 1 måned.
Ydelser efter serviceloven § 52 maksimum: 4 måneder.
Center for Særlig Social Indsats
Socialpædagogisk støtte: 4 måneder (Serviceloven § 85).
BPA: 5 måneder (Serviceloven § 96).
Ledsageordning: 3 måneder (Serviceloven § 97).
Kontaktperson døvblinde: 3 måneder (Serviceloven § 98).
Merudgifter: 3 måneder (Serviceloven § 100).
Beskyttet beskæftigelse: 3 måneder (Serviceloven § 103).
Aktivitets og samværstilbud: 3 måneder (Serviceloven § 104).
Midlertidigt botilbud: 5 måneder (Serviceloven § 107).
Længerevarende botilbud: 5 måneder (Serviceloven § 108).
Specialundervisning: 15 arbejdsdage (Lov om specialundervisning for voksne).
STU: 3 måneder (Lov om Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse).
Fristerne gælder fra det tidspunkt, hvor Center for Særlig Social Indsats modtager borgerens ansøgning. Hvis tidsfristen ikke kan overholdes, vil rådgiveren skriftligt give borgeren besked om, hvornår borgeren kan forvente at modtage en afgørelse. Det er rådgiveren, der vurderer, hvilke oplysninger, der er nødvendige at indhente, og hvornår sagen er tilstrækkelig oplyst til, at rådgiveren kan træffe en afgørelse.
Når Myndigheden har bevilget en ydelse til borgeren i et af Helsingørs egne tilbud, vil tilbuddet kontakte borgeren indenfor 10 arbejdsdage.