Når man er ung og alene om en nyetableret interiørforretning i Helsingør, er det godt at kunne få uvildig og professionel sparring af en erfaren forretningsudvikler, der hjælper med at koble et kommercielt perspektiv på hele forretningen i en krisetid, hvor forbrugerne passer lidt mere på pengene. Det har 32 årlige Julie Daniel erfaret, og efter blot andet sparringsmøde eksploderede salget af puder på en eftermiddag.
Små hyggehjørner med sofaer, silkelamper og elegante krystalglas samt en ren og mild forfriskende duft fra et tændt vokslys møder kunderne, når de træder ind i NOBO Style i Helsingør. I juni 2022 vovede Julie skridtet og sprang ud som iværksætter med salg af tidløse kvalitetsmøbler og interiør fra den lille butik i tre etager på Bramstræde 7 i bymidten kun et stenkast fra havnen og stationen.
”Som nystartet iværksætter skal man stole på sig selv og tro på, at man gør det rigtige. Når jeg indkøber varer, er jeg aldrig i tvivl. Jeg går efter de tidløse klassikere, der hverken går af mode og holder i mange årtier, og så lytter jeg til trendsettere. Jeg er meget inspireret af Coco Chanel, der siger, at ”Beauty begins the moment you decide to be yourself”, fortæller Julie Daniel og fortsætter:
”Det er hårdt at være selvstændig, og man er jo selv den hårdeste kritiker, og jeg har da været i tvivl om, hvordan jeg øger min omsætning uden at skulle sætte priserne ned. Derfor har det for mig været rigtig godt at få sparring af Tina Wøldiche fra Erhvervshus Hovedstaden. Hun har lært mig mere om, hvordan jeg gennem enkle værktøjer kan påvirke mine kunders interesse og øge salget af NOBO Styles produkter”.
Julie sælger også varerne online og tager desuden på besøg hos kunderne for at rådgive om boligindretning.
Synlig prismærkning, personlig betjening og nudging sælger varerne i butikken
I den røde murstensvilla i tre etager kan kunderne blive inspireret af den lyse, lette newyorkerstil, som præger stemningen og de tidløse klassiske varer i butikken, der kan prøves – fx den lille drejelige chikke sofastol i creme boucle med den tilhørende kugleformede pude fra Holland eller det fløjlsbløde svagt tonede beige sofatæppe fra Danmark i dobbeltsengen på øverste etage.
”Tina har spurgt ind til min forretning og har hjulpet mig med at se nogle muligheder, jeg ikke selv var opmærksom på. Jeg har brugt sparringsmøderne til at udvikle min prisstrategi og storytellingen af mit værditilbud i min fysiske butik”, fortæller Julie, der har en bachelor i international handel og markedsføring bag sig fra Niels Broch.
Efter sparringsmøderne har Julie selv implementeret de nye ideer og arbejdet med skilte og synlige priser i butikken. Indretningen er blevet ændret med fokus på den optimale kunderejse og nye præsentationer. På nogle produktgrupper har effekten være meget tydeligt, og salget er steget. Julie har erfaret, hvor meget produktplaceringen og kommunikationen påvirker styksalget.
”Jeg er glad for at tale med Tina, der har masser af forretningsviden, og som har taget udgangspunkt i min situation og min virksomheds potentiale. Jeg vil klart anbefale andre virksomheder at kontakte Erhvervshus Hovedstaden. De har ydet en professionel sparring, der har åbnet mine øjne for, hvordan kunderne navigerer i min butik, og jeg har fået input til, hvordan de fysiske rammer kan blive bedre udnyttet”, siger Julie med et stort smil, der når helt op til øjnene.
En af kunderne, der ofte kigger ind i butikken, er Lis Møller Jørgensen fra Helsingør.
”Jeg har handlet her rigtig mange gange fx til jul, og når jeg skal bruge en gave til fødselsdag, fx har jeg købt champagneglas, og jeg tror også, at jeg skal have en hyggelig orientlampe i alabaststen. Butikken er indrettet elegant og smukt, og jeg tror, at den her stil tiltaler de unge, der er til hvide, grå og beige møbler, siger Lis Møller.
Julie Daniel har ikke iværksættergenet fra fremmede, da hendes far også er selvstændig erhvervsdrivende i Helsingør. Han rådede hende til at realisere sin drøm om at åbne en interiørbutik – men langt væk fra indre by hvor konkurrencen om kunderne ikke er så hård, og hvor lejeudgifterne er lavere end i provinsen.
Fakta: Hvis du også ejer en butik kan du få gratis sparring om forretningsudvikling. Skriv til Tina Wøldiche Pedersen på twp@ehhs.dk eller ring på tlf.: 61884606