Shakespeare-året tjente adskillige millioner hjem

33 mio. kr. i ekstra turismeomsætning i august alene fik Helsingør takket være Shakespeare-jubilæet i 2016. Over 150.000 gæster mødte Hamlet i årets løb.

’Elsinore – Home of Hamlet’. Med det fælles tema har en lang række aktører både inden for kultur og erhverv synliggjort deres aktiviteter i 2016. Målet har været at slå Helsingør fast som Hamlets hjemby i folks bevidsthed ved at tilbyde spændende oplevelser for både familier og turister og derved tiltrække flere til byen.

Nu lakker året mod enden, og der er gjort status over, hvilken værdi Shakespeare-året har skabt for borgerne i Helsingør Kommune.

Tallene viser, at året har ført til en ekstra turisme-omsætning på 33 mio. kr., hvilket svarer til 41 årsværk og en værditilvækst på 17 mio. kr. for august alene. Samtidig har Helsingør i årets løb fået reklameværdi for 72 millioner kroner. Og over 150.000 gæster har deltaget i et Hamlet-relateret arrangement. 59 procent af de besøgende vil gerne tilbage til Helsingør igen.

Shakespeare-året har budt på et hav af spændende oplevelser, vi har kunnet samle os om i kommunen. Samtidig er det dejligt, at vi har fået besøg af så mange turister, som har gjort brug af alle vores seværdigheder. Vi har et mål om at skabe nye job inden for turisme. Og det må vi sige er lykkedes med Hamlet-året, siger borgmester Benedikte Kiær:

- Det er klart, at Kronborg og aktiviteterne på slottet er et meget stort trækplaster. Men jeg hæfter mig ved, at over halvdelen af de besøgende har et ønske om at komme tilbage til Helsingør Kommune. Det betyder jo, at folk har fået øjnene op for Helsingørs charme, siger hun.

Shakespeare som omdrejningspunkt

Hamlet-året har budt på en lang række arrangementer med Shakespeares mesterværker som omdrejningspunkt. Flagskibe var to større events, Hamlet Weekend i april omkring Shakespeares fødsels- og dødsdag og Shakespeare Festival at Hamlet’s Castle i august.

Derudover stod Kronborg Slot i hele sommerperioden bag Hamlet Live, en levendegørelse af Shakespeares drama om Hamlet. Her gik gæsterne bogstaveligt talt rundt i Hamlets verden. De mødte karaktererne i slottets sale og så udvalgte scener fra det verdensberømte drama.

Sigtet med arrangementerne var at få kulturturister til byen, ikke mindst fra udlandet. Og det lykkedes i høj grad. Således var 74 procent af de besøgende på Kronborg til Hamlet Live i slutningen af august fra udlandet. 

Næsten 100.000 besøgende var til Hamlet Live på Kronborg Slot, og vi fik meget positive tilbagemeldinger fra publikum. De var begejstrede for både at opleve et UNESCO verdensarvsslot og for levendegørelsen af det verdensberømte drama om Hamlet. Oven i købet på det slot, som Shakespeare valgte for sin dramatiske prins, siger slotschef Erik Als fra Kronborg Slot.

Til HamletScenens forestillinger var hver femte besøgende fra udlandet - hvilket var en fordobling siden sidste år. Der blev solgt over 5000 billetter til forestillingerne. Det glæder HamletScenens leder, Lars Romann Engel:

Det er jo dejligt konkrete tal, som viser, hvor stor interessen er fra både nær og fjern for vores internationale Shakespeare-tradition, og hvor vigtigt Hamlet-brandet er for byen. Det er fantastisk at opleve, hvordan Hamlet-strategien har samlet Helsingørs mange aktører på kryds og tværs, fordi vi har skabt et fælles udgangspunkt og en fælles identitet med Hamlet-figuren. Det gælder derfor om at holde kadencen på højt kvalitets- og aktivitetsniveau nu, hvor verden har fået øjnene op for Danmark, Nordsjælland og Helsingør i kraft af vores enestående Hamlet-momentum, siger han.

Også formanden for Kultur- og Turismeudvalget, Henrik Møller, glæder sig over de mange turister, som arrangementerne har trukket til.

- Det er meget glædeligt, at vi med vores alsidige program har appelleret til de udenlandske turister. De mange besøgende er til glæde for alle i byen, ikke mindst butikker, restauranter og overnatningssteder. Det er slået fast med syvtommersøm, at Helsingør er en levende by, siger han.

Hamlet lever videre i 2017

Hamlet-året har også ført til udvikling af forskelligt merchandise som t-shirts, chokolade, bolsjer, Hamlet 3D printede kranier og Hamlet Rom. Et af de større strategiske samarbejder var med Wiibroe, der ejes af Carlsberg, som sponsorerede 1.100 ølglas med Home of Hamlet-logo, som blev uddelt til udskænkningssteder i hele kommunen.

De gode erfaringer fra dette års Shakespeare-år fører til, at Hamlet lever videre i 2017. I april 2017 fortsættes Hamlet Weekend, og Shakespeare Festival at Hamlets Castle laver i august en større egenproduktion med internationalt cast, som kan skabe muligheder for live-transmissioner og turné.

Kronborg fortsætter med Hamlet Live til næste sommer, og biblioteket Kulturværftet bibeholder sin Shakespeare-udstilling.

Den massive eksponering, storytellingen om Hamlet har fået, bekræfter os i, at Helsingør sammen kan løfte sådan en satsning til internationale standarder. Og selvom Shakespeare og Hamlet må betegnes som niche-turisme, har jubilæumsåret tiltrukket mange både nationale og internationale kulturturister, der også har vist interesse for byens andre kulturattraktioner. Fremadrettet ser vi Hamlet som en vigtig ’driver’ for øget turisme, kulturformidling og omtale af Helsingør, regionen og Danmark, siger Annette Sørensen, direktør i Visit Nordsjælland.

 Fakta:

  • Cirka 116.500 gæster har deltaget i en Hamlet-event i løbet af 2016 – og cirka 150.000 mennesker, hvis man medregner Sundtoldsmarkedet og gadeteaterfestivalen Passage, som begge havde Hamlet-fokus.
  • Der blev udloddet en overnatning på Kronborg i forbindelse med Hamlet Weekend i april. Tv-billederne herfra gik verden rundt og gav for 39 millioner kroner i reklameværdi til Helsingør.
  • Hamlet-året som helhed gav for 33 millioner kroner reklameværdi i danske online og trykte medier samt internationale online medier med 524 millioner potentielle læsere. Dertil kom video news release til 75 millioner potentielle seere i Kina, USA og Europa.
  • Estimeret ekstra turisme-omsætning i august: 33 mio. kr., svarende til 41 årsværk og en værditilvækst på 17 mio. kr.
  • En epinion-analyse fra oktober 2016 viser, at Helsingør i højere grad end tidligere (sammenlignet med 2015) opfattes som en levende by at være og bo i.
  • HamletScenen øgede sit billetsalg fra 1580 solgte billetter i 2015 til 5164 solgte billetter i 2016. Belægningsprocenten var begge år på cirka 50 procent.
  • ’Elsinore - Home of Hamlet’ er et samarbejde mellem Helsingør Kommune, HamletScenen, Kronborg Slot og VisitNordsjælland støttet af Region Hovedstaden, en del af Greater Copenhagen samt Wonderful Copenhagen med bidrag fra VisitDenmark.