Bæredygtige børster og nye skills

I et værkstedsforløb på Flynderupgård prøver elever i 6. klasse kræfter med ældgamle håndværkstraditioner.

På Flynderupgård er der - frem til slutningen af november - indrettet et børstenbinder-værksted i en af museets lader. Her møder en lang række 6. klasser en rigtig håndværker, og eleverne producerer en børste efter gamle teknikker og med bæredygtige materialer.

De får også en rundvisning af en landbrugsmedarbejder, hvor Flynderupgårds dyr kan klappes, og hvor eleverne hører om landbrugslivet anno 1920 – dengang man brugte børster til mange forskellige gøremål i stalden og køkkenet.

Projektet er en del af den landsdækkende indsats Håndværk i Folkeskolen under Nationalmuseet med støtte fra Realdania. Indsatsen går ud på at skabe opmærksomhed omkring traditionelle håndværk og håndens arbejde. Formålet er at videregive gamle håndværkstraditioner til nye generationer og vise børn og unge nogle af de karrieremuligheder, som håndværksfagene rummer.

Udfordrer og skaber begejstring

Det er tydeligt at se, at værkstedet udfordrer og skaber begejstring blandt eleverne og deres lærere, der både skal bore med boremaskiner, trække hestehår med ståltråd, slibe og save:

- Det er fedt at få lov til at arbejde med nogle materialer, der er gode for naturen. At det ikke er plastik. Fx er hestehår jo noget, der er i naturen i forvejen, siger en af de elever, der allerede har brugt en dag i værkstedet.

Fakta:

  • Projektet indgår i faget håndværk og design. I børstenbinderværkstedet oplever eleverne et håndværk, der er relevant i forhold til gamle håndværkstraditioner, og som ikke normalt foregår i skolens eget træværksted. Eleverne kan desuden relatere til det fra deres hverdag, hvor børster oftest optræder i moderne plastikudgaver.

  • 21 klasser deltager i projektet.

  • Projektet er tilrettelagt i et samarbejde med Museerne Helsingør, Flynderupgård, en håndværkslærer, børnekulturkonsulent og læringskonsulent for de praktisk-musiske fag.

Se mere om håndværk i folkeskolen her

 Foto: Sandra Odgaard, Thinkalike