Ny chat for børn og unge om alt det, der fylder

SSP har åbnet ny anonym chatrådgivning for alle børn og unge i Helsingør Kommune i samarbejde med Helsingung og Headspace.

SSP’s nye chatrådgivning er et tilbud til børn og unge fra hele kommunen, der nu vil have mulighed for at chatte helt anonymt med forskellige fagpersoner fra SSP, HelsingUng og Headspace.

Chatten henvender sig til børn og unge, som har udfordringer - store som små. Spørgsmålene kan have så forskellige temaer som teenageproblemer, seksualitet, livet på nettet og alle mulige andre udfordringer, som man kan stå alene med som barn eller ung i 2018.

Alle børn og unge har ret til et godt børne- og ungdomsliv, og en af vores vigtigste opgaver er at hjælpe dem, der har det svært. Internettet er i forvejen en stor del af børn og unges liv, så det er naturligt, at vi bruger de samme platforme for at nå ud til så mange børn og unge som muligt, der kan have behov for hjælp, rådgivning og støtte”, forklarer Mikkel Müller der er leder af SSP Helsingør Kommune.
Jeg er glad for, at kommunens børn og unge har fået endnu et tilbud, hvor de kan få hjælp til alt det, der fylder i deres liv. Vi ved, at en del børn og unge til hverdag er i tvivl, i sorg eller har andre spørgsmål, som er for tunge til at gå rundt med selv. Derfor er det godt at se, at chatten allerede bliver brugt, siger Gitte Kondrup, formand for Børne- og Uddannelsesudvalget.

Chatrådgivningen er åbnet i samarbejde med Center for Digital Pædagogik og tager afsæt i centrets digitale platform kaldet cyberhus.dk. Cyberhus.dk kan beskrives som et klubhus på nettet for børn og unge, hvor de både kan få rådgivning gennem brevkasser og chat, dele tanker ung-til-ung eller bare ”hænge ud”.

Kortere vej til at hjælpe de unge

Børn og unge i Helsingør-området vil automatisk komme i kontakt med lokale fagpersoner, og erfaringer fra andre steder viser, at kontakt på chatten gør vejen kortere fra det digitale møde til den fysiske hjælp. Fordelen ved lokale fagpersoner, der besidder lokalt kendskab og viden, er, at de er bedre tilat støtte og vejlede børn og unge, når de kender de lokale støttetilbud, skoler og generelle muligheder for børn og unge i Helsingør Kommune.

Chatrådgivningen er et supplement til vores andet opsøgende arbejde, og vi vil blot være et enkelt klik væk på de unges smartphones. Vi oplever, at der er en stor gruppe af børn og unge, der har spørgsmål, som kan være svære at få stillet. Her kan den anonyme chatrådgivning være vejen til at få råd og vejledning”, siger Kasper Jørgensen, som er SSP-konsulent og koordinator på rådgivningstjenesten.

Erfaringer fra andre kommuner viser, at rigtig mange børn og unge anvender chatten som et sted, hvor de for første gang kan få lov til at fortælle om det, der er svært og fylder i deres liv. For folkeskoleeleverne vil chatrådgivningen være tilgængelig via skolernes elev-intra, så den bliver nemt tilgængelig.

Chatrådgivningen gik i luften den 1. februar 2018 og er åben mandage kl. 15.00–18.00 og torsdage kl. 17.00–20.00.

Besøg Helsingør-chatten