Sømanden, der gik i havn i Helsingør

Havneassisent Ole Thomsen er stadig vild med sit job efter 25 år. For folk er altid glade, når de kommer på havnen.

Tilmeld mig nyhedsbrevet fra Helsingør Kommune 'Helsingørs mange ansigter'

Da sømanden Ole Thomsen gik i land for 25 år siden, lå jobbet som havneassistent lige til højrebenet. Efter 10 år på langfart med handelsflåden – og med mange måneder af gangen på havet – længdes han efter en mere stabil hverdag.

Lønnen som sømand var der ikke noget galt med. Den var 100 pct. skattefri. Men det var bare for hårdt i længden. Så blev jeg ansat på Helsingør Havn, og det har jeg aldrig fortrudt. Jeg tror aldrig, man kan blive træt af at se solen stå op over Øresund, siger Ole Thomsen.

Helsingør Havn, hvor Ole Thomsen arbejder, består i virkeligheden af flere havne. Lystbådehavnen kaldet Nordhavnen, Færgehavnen, hvor ForSea og sundbusserne sejler fra samt Langebro i Ålsgårde og Jarlens Grund i Espergærde. De øvrige havne i kommunen er private havne. Sammen med sine kolleger er det den biks, som Ole Thomsen er med til at holde kørerne, sommer og vinter, 24/7.

For selvom Helsingør Havn ikke er så driftig en havn som for 25 år siden, skal havnens folk stadig holde øje med at færgerne, som i dag består af ForSeas Helsingør - Helsingborg forbindelse, uhindret kan bevæge sig ind og ud af havnen. 

Den havn, vi i dag kender som Kulturhavnen, var en meget travl færgehavn dengang jeg startede. Vi havde ni færger i timen ind og ud. Der var fire sundbusser, så var der to DSB færger, tre SFL-færger plus en færge til Hven. Så det var en travl havn. Det ser noget anderledes ud i dag. Der sejlede fire sundbusser i timen, nu sejler der én.

Nyt liv på havnen

Havnens udvikling over de seneste 10 år har til gengæld betydet, at der nu i højere grad er noget at komme efter for alle byens borgere – og ikke kun for de 1000 bådejere og 7000 lystbåde, der ligger til hvert år.

Aktiviteterne på Nordhavnen i dag tæller bl.a. en hoppepude i sommerhalvåret, et populært udendørs vandlaboratorium som Øresundsakvariet driver, flere butikker, et røgeri, en fiskerestaurant, café Marina, der sælger hjemmelavet is og til sommer også en minigolfbane. Og det trækker børnefamilier og andre af byens borgere til havnen.

Det skaber liv på havnen, at så mange flere kommer og bruger området. Det nyder alle godt af. Noget af det bedste ved mit arbejde faktisk de mange forskellige mennesker, jeg møder hernede hver eneste dag.

Opgaverne for havneassistenten og hans kolleger er meget varierede. Broerne skal vedligeholdes og rådne planker skiftes, automaten, hvor lystsejlerne trækker deres gæstebillet skal repareres, når den går i stykker, og der skal både op af og ned i vandet. Især sidstnævnte tager en stor del af tiden.

Vi har ca. 500 bådløft samlet set over et forår og et efterår. Vi købte for nogle år siden en optagervogn, som løfter bådene mens de ligger i vandet ved hjælp af hydraulik. Det gør arbejdet noget nemmere. Med den kan vi løfte alt fra en 16 fods jolle og op til en 38 tons motorbåd eller sejlbåd. Men det er stadig en stor opgave.

Hvor ligger nærmeste bordel?

En anden vigtig opgave som havneassistent er at kunne svare på spørgsmål om alt mellem himmel og jord. De mange lystsejlere har ofte brug for at vide, hvor de kan finde en elektriker, en motorreparatør eller en sejlmager, hvis noget er galt med båden. Men det kan også være spørgsmål som ’hvor ligger der en fiskerestaurant?’ eller sågar ’hvor finder jeg det nærmeste bordel?’, som Ole bliver mødt med.

Der er faktisk kun én dag om året, hvor Ole Thomsen ikke bryder sig om at være på arbejde. Og det er under Ølløbet i juni, hvor en masse unge mennesker indtager havnen.

Der foregår ting, jeg ikke har lyst til at se. Så det kunne jeg godt undvære. Men det kan jo være vi slipper for det i år pga. corona (red. interviewet er lavet inden forsamlingsforbuddet trådte i kraft)

Bortset fra det er havneassistenten meget tilfreds med sin varierede hverdag på Helsingør Havn.

Ingen dage er ens, jeg kan gå langs vandet på arbejde og jeg er udenfor 80 pct. af min tid. Det er lige, som det skal være. Jeg skal aldrig mere tilbage til kystbanen og 3 timers transport til København. Det har jeg prøvet. Det her giver meget mere mening.

Ole Thomsen kan fejre sit 25 års jubilæum i Helsingør Kommune den 1. maj 2020. Han er også amatørfotograf og har taget de fotos af havnen som findes til højre på siden.