Databeskyttelse

Helsingør Kommune har fokus på at beskytte data om borgere, virksomheder, ansatte og samarbejdspartnere, så håndteringen sker på sikker og lovlig vis.

Vi har tilknyttet to databeskyttelsesrådgivere som har til opgave:

  • at hjælpe borgerne, hvis de har spørgsmål eller brug for hjælp i forhold til Helsingør Kommunes håndtering af personoplysninger
  • at overvåge kommunens behandling af personoplysninger og rådgive os om korrekt overholdelse af databeskyttelsesreglerne.

Databeskyttelsesrådgivere

Helsingør Kommunes databeskyttelsesrådgivere er:

  • John Larsen
  • Jakob Sønderlund Sørensen

De kan hjælpe dig, hvis du har spørgsmål til Helsingør Kommunes behandling af dine oplysninger eller du har mistanke om, at Helsingør Kommune har lækket personoplysninger eller på anden måde krænket fortroligheden i håndteringen af dine eller andre personers data.

Databeskyttelsesrådgiverne er uvildige og refererer til byrådet.

Hvis din henvendelsen indeholder følsomme eller fortrolige personoplysninger, kan du skrive sikkert til databeskyttelsesrådgiveren. Du skal logge på med din nem-id, og mailen sendes sikkert og krypteret.

Skriv til databeskyttelsesrådgiveren som borger

Skriv til databeskyttelsesrådgiveren som myndighed eller erhverv

Hvis din henvendelse ikke indeholder følsomme eller fortrolige personoplysninger, kan du skrive en almindelig mail til  dpo@helsingor.dk men vær opmærksom på, at den hverken er sikker eller krypteret. Dette kræver ikke nem-id.

Du kan også sende et almindeligt brev til databeskyttelsesrådgiveren, Stengade 59, 3000 Helsingør.

Databeskyttelsesrådgiverne kan kun hjælpe dig med spørgsmål om databeskyttelse.

Hvis du har brug for hjælp til at forstå en afgørelse, til at klage over Helsingør Kommunes sagsbehandling eller hjælp til at klage over en afgørelse, kan du kontakte kommunens borgerrådgiver.

Personoplysninger og dine rettigheder

Når Helsingør Kommune behandler personoplysninger om dig, har du en række rettigheder, som skal bidrage til åbenhed og gøre dig i stand til at varetage dine interesser.

Kort fortalt er dine rettigheder følgende:

  • Ret til at få information fra os om, at vi behandler oplysninger om dig.
  • Ret til at få indsigt i oplysninger om dig selv.
  • Ret til at gøre indsigelse mod en behandling af dine personoplysninger (kommunen skal have et lovligt behandlingsgrundlag).
  • Ret til at få urigtige eller vildledende oplysninger rettet (kommunen har som udgangspunkt ikke mulighed for at slette oplysninger om dig).

Almindelige og følsomme personoplysninger

Helsingør Kommune håndterer kun de personoplysninger som er nødvendige for, at vi kan løse vores opgaver. Mange af vores opgaver er fastsat i lovgivningen.

Du kan se eksempler på de to typer personoplysninger her:

Almindelige personoplysninger

  • Navn.
  • Adresse.
  • Fødselsdato.
  • Familieforhold.
  • Økonomi.

Følsomme og fortrolige personoplysninger

  • Cpr.nr.
  • Helbredsoplysninger. 
  • Seksuelle forhold eller orientering.
  • Politisk eller religiøs overbevisning.
  • Særlige sociale problemer.

Hvor henter vi personoplysninger?

Mange af de personoplysninger vi behandler, får vi fra borgerne selv fx i forbindelse med en henvendelse eller ansøgning. Nogle personoplysninger henter vi selv lovligt fra offentlige registre eller andre myndigheder, fx om indkomst, skat og ejendomme.

Hvis vi har brug for at indhente personoplysninger fra fx din læge, hospital, arbejdsgiver eller lignende, vil vi forinden bede om et samtykke fra dig.



Databeskyttelsesrådgiver

Stengade 59
3000 Helsingør
Tlf. 49 28 28 28