EAN-numre
Helsingør Kommune består af mange forskellige afdelinger, centre, institutioner, som alle har eget EAN-nummer.
EAN-nummeret bruges, når en virksomhed skal sende en elektronisk faktura til det offentlige. Husk at angive korrekt EAN-nummer. Ellers kommer fakturaen ikke frem til rette modtager i Helsingør Kommune. Det er virksomhedens ansvar at få oplyst korrekt EAN-nummer.
Tag kontakt til den enhed, der har bestilt varen, hvis der er tvivl om EAN-nummeret.
Elektronisk Fakturering
Helsingør Kommune må som offentlig myndighed kun modtage elektroniske fakturaer.
Sådan kan du sende en e-faktura
Du kan sende din faktura til os direkte fra dit økonomisystem, eller via et Læs Ind-bureau. Du kan også bruge fakturablanketten, som er et gratis webbaseret redskab til at sende fakturaer direkte til kommunen. Du slipper altså for brevforsendelse og ekspeditionstid hos et Læs Ind-bureau. Fakturablanketten findes på virk.dk
Sådan fungerer det
Du indtaster modtagerens EAN-nummer og din e-mail-adresse. Derefter indtaster du fakturaoplysningerne. Så snart du klikker "Send faktura", sendes fakturaen direkte til modtagerens økonomisystem. Kort tid efter får du en kvittering pr. e-mail.
Korrekt faktura
Når du som leverandør skal sende faktura til Helsingør Kommune, skal du være opmærksom på, at fakturaen indeholder tilstrækkelige oplysninger.
Enhver regning skal opfylde visse krav i følge momsreglerne. Reglerne gælder alle regninger, uanset om de er til en offentlig institution eller ej. I praksis indeholder mange regninger for få oplysninger.
Følgende oplysninger er lovpligtige for alle regninger:
- Sælgers navn og adresse.
- Købers navn og adresse.
- Fakturadato (udstedelsesdato).
- Fakturanummer.
- Sælgers CVR-nr eller SE-nr.
- Den dato, hvor levering af varerne eller tjenesteydelserne foretages eller afsluttes, forudsat at en sådan dato er forskellig fra fakturadatoen.
- Betalingsdato.
- Mængden og arten af leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
- Momsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
- Gældende momssats.
- Det momsbeløb, der skal betales.
- Fakturatotal.
Dertil kommer de særlige oplysninger, som skal på en regning til det offentlige:
- Kundens EAN-nummer.
- Kundens personreference evt. ordrenummer.
- evt. afdelingens/institutionens kontostreng (hvis denne er oplyst v. bestilling).
NemHandel
Nem Handel er en simpel måde for din virksomhed at sende elektroniske fakturaer til det offentlige ganske gratis.
Gå direkte til fakturablanketten
Det er lovpligtigt for alle virksomheder at benytte NemHandel, når der handles med det offentlige.
Fakturaen krypteres, så du kan være tryg ved, at sikkerheden ikke kompromitteres, og du modtager automatisk en kvittering, når fakturaen er modtaget hos kunden.