Budgettale til førstebehandlingen af Helsingør Kommunes budget 2025-28

Første byrådsmøde efter sommerferien – og første behandling af Helsingør Kommunes budget for 2025 samt overslagsårene 2026, 2027 og 2028.

Vi er efterhånden vant til, at der skal foretages skarpe prioriteringer, når vi i Byrådet lægger budget for de kommende år. Der er områder, som kræver ekstra opmærksomhed, og derfor har vi gennem årene måtte prioritere. Og ja, det har vi også i de år, hvor forårets økonomiaftaler mellem regering og KL ellers har givet kommunerne flere penge end blot hvad der svarer til det såkaldte demografiske træk - altså de penge, der dækker, at der kommer flere ældre og børn.

Dette års økonomiaftale hører netop til den kategori. Der blev forhandlet et løft hjem til kommunerne, der var et pænt stykke større end det demografiske træk. Forventningerne til årets budgetforhandlinger her i Helsingør Kommune var derfor store – og desto større var overraskelsen, da det blev tydeligt, at vi står i en meget alvorlig økonomiske situation. Mere alvorlig end den, vi – om jeg så må sige – er vant til at stå i.

I de seneste 10 år har vi ikke bestilt andet end at prioritere skarpt for at holde os inden for både servicerammen og under anlægsloftet. Men pludselig står Helsingør Kommune i en situation, hvor der ikke er penge til overhovedet at kunne fyldt udnytte såvel serviceramme som anlægsloft. Der er simpelthen ikke penge nok til det. Vores indtægter er med et faldet markant – og vi har derfor for store udgifter.

De tal, som kommunerne får fra skat, indenrigsministeriet og KL viser nemlig, at sammenlignet med det budget, vi vedtog i oktober 2023, så oplever Helsingør Kommune nu pludselig et indtægtsfald på godt 300 millioner fra 2025 til 2027.

Det er alvorligt – og det skal vi som byrådspolitikere reagere på. Og det gør vi selvfølgelig også.

Før sommerferien var vi klar over, at efterårets budgetforhandlingerne ville blive svære. Vi har en række udfordrede områder, hvor der bruges flere penge end budgetteret. Det er f.eks. det specialiserede socialområde for voksne, som trods et budgetløft på 20 millioner igen i år og en tro på næsten balance, så er der nu igen et merforbrug på mere end 20 millioner. Samlet har vi udfordringer for godt 50 millioner, der skal håndteres i budgettet for 2025, men som undervejs forværrer årets budgetterede kassetræk. Oveni hatten vedtog Byrådet en tillægsbevilling til Tikøb Familiehus – en tillægsbevilling, som var nødvendig, da byggeriet skulle i gang nu. Så vi vidste godt, at vi skulle i gang med prioritere og samtidig bygge vores kassebeholdning op.

Før sommerferien fik vi også at vide, at der skete mærkelige ting med blandt andet grundskyldstallene. Indtægterne fra grundskyld faldt og steg – men den seneste samlede kørsel fra september 2023 viste, at udlignings- og tilskudssystemet fulgte med. Stødene blev absorberet.

MEN det billede ændrede sig fuldstændigt, da kommunerne så fik de tal og prognoser, som de skal bruge i deres budgetlægning dette efterår. Pludselig står vi med et samlet indtægtstab på godt 300 millioner kroner i perioden 2025 til 2027 – og det ændrer vores budgetudfordring fra at være en udfordring, vi kender, til at være et regulært krisebudget.

For det er et krisebudget, når rammerne for indtægtsbudgettet ændrer sig så markant, og så hurtigt. Det skal vi som byrådspolitikere reagere på.

Flere har spurgt ind til, hvordan det kan være, at forudsætningerne for vores indtægter kan ændre sig så markant, at vi pludselig står med et budget, hvor der kommer hvad der svarer til 100 millioner mindre ind i indtægter hvert år.

Vi kender udtrykket – den perfekte storm. Og det er, hvad vi er ramt af, når det gælder indtægtsbudgettet. Ligesom flere andre kommuner mister vi indtægt på især indkomstskat og selskabsskat. Samtidig er vi en af de kommuner, der mister meget i indtægt fra grundskyld. Men de indtægtstab bliver på ingen måde afbødet med udligningssystemet. Og her bliver det meget tydeligt, at vi har at gøre med et meget komplekst system – for vi kan simpelthen ikke få en forklaring på, hvorfor vi skal rammes på den måde.

Tværtimod kan vi blot forvente, at særligt indtægterne fra grundskyld fortsat falder - og det sker uden vi kan forudsige ret meget.

Det er yderst utilfredsstillende – og derfor har Økonomi- og Erhvervsudvalget i sidste uge skrevet til finansministeren, indenrigsministeren og skatteministeren. Og vi er ikke den eneste kommune, der har rakt hånden op. Flere andre har oplevet det samme - men med forskellige udfordringer. Samtidig er der andre kommuner, der har vundet i lotteriet og får ekstra i indtægt, men de er ganske stille.

Den form for økonomisk uforudsigelighed sender rystelser gennem det kommunale system – og det skaber sprækker i vores ellers stærke danske lokaldemokrati. Og det er ødelæggende for sammenholdet mellem kommunerne. Kommunernes økonomi – og de udfordringer som alle kommuner knokler med – kræver forudsigelighed og mulighed for at planlægge langsigtet. Så nej tak til denne her omgang russisk roulette.

Rystelserne i en lang række kommuner er nået ind på Slotsholmen – og da finansministeren så forleden fortalte om regeringens finanslovsudspil, ja, så kom der også en økonomisk håndsrækning til kommunerne.

De strukturelt udfordrede kommuner fik hjælp fra et ekstra finansieringstilskud – og kommuner, hvor grundskylden graver dybe huller i kommunekassen, fik delvis kompensation. Vi hører til den sidste kategori – og derfor fik vi 49,6 millioner kroner. Et højt beløb, næsten på niveau med Aarhus, hvilket fortæller noget om styrken i det slag, vi er ramt af i Helsingør Kommune.

Den økonomiske håndsrækning er et tiltrængt boost til vores likviditet, som er særligt udfordret i 2025 – det kommer jeg tilbage til. Men jeg har lige brug for at fremhæve, at regeringens økonomiske håndsrækning faktisk også er en tilståelsessag. Hele det store vurderings- og grundskyldscirkus rammer også kommunerne. Det har regeringen i al hast pludselig måtte indse.

I 2015 besøgte jeg ellers skatteministeren for at tale om de alt for høje grundvurderinger i Helsingør Kommune. Det kunne man godt se i ministeriet. Jeg satte derfor min lid til, at boligskatteaftalen fra 2017 kunne få fikset de vurderinger, der var alt for høje. Det er så også sket. MEN samtidig kan vi se, at Folketinget ved lov har sat vores grundskyldspromille for lavt i forhold til at sikre, at kommunekassen ikke skulle punge ud, når de nye vurderinger så kom på plads.

Det er noget rod. Voldsomt rod. Og det har regeringen nu erkendt. Vi er en af de kommuner, der er hårdest ramt. Og derfor ser jeg frem til, at regeringen finder en varig løsning – og det er også ambitionen. Men det bliver ikke nemt. Men lige nu – ved vores budgetlægning ved vi ikke hvornår, hvordan og hvor meget. Og det kommer nok til at tage tid, før stormen lægger sig. Så derfor skal vi som Byråd handle på det, vi ved - nu!

Den samlede økonomiske håndsrækning til Helsingør Kommune lyder på 54,5 millioner. Godt. MEN vi må ikke glemme, at det er et engangsbeløb. Og det skal vi huske, når vi kigger på det budgetforslag til førstebehandlingen, som direktionen har udarbejdet.

Byrådet fik forslaget præsenteret på budgetseminaret den 14. august. Og det er det, som vi nu har liggende foran os her til førstebehandlingen. Det er en hård nyser. Forslaget forsøger at håndtere den nye virkelighed, vi står i nu med et lavere årligt indtægtsbudget. Og så må vi ikke glemme, at der stadig udestår en udmøntning af de 30 millioner, som budgetforslaget indeholder, i færre udgifter på administration og serviceniveauer. Samtidig løser forslaget budgetudfordringen på de specialiserede områder samt den mindre indtægt fra betalt parkering. Endvidere giver forslaget plads til, at vi kan sætte den ambitiøse masterplan på skoleområdet godt i gang.

Budgetforhandlingerne begynder i næste uge, og de tager udgangspunkt i det forslag, der ligger til førstebehandlingen. Jeg vil ikke kommentere forslaget yderligere andet end at pege på denne væsentlige udfordring. Trods mange besparelser og prioriteringer, så er der fortsat et kassetræk på knap 100 millioner kroner i 2025. Det er blevet forbedret med den økonomiske håndsrækning, men vi har stadig et stykke arbejde, hvis vi skal have balance i 2025. Jeg vil anbefale, at vi knokler med at få det kassetræk yderligere ned, så vi har noget at stå imod med de kommende år, hvor der også vil ske store ændringer i den kommunale økonomi. Ændringer som vi også kan blive ramt af.

Jeg vil sige tak til vores administration og direktion for det store forarbejde, der ligger bag dette budgetforslag. Og der knokles stadig for at skabe os de bedste rammer for at lægge kommunens budget.

Det bliver svære budgetforhandlinger. Men det er en bunden opgave. Og selvom regeringen har sagt, at den vil kigge på de udfordringer, der åbenlyst er i boligskattesystemet, så kan vi ikke tro, at alt bliver løst for os lige her og nu. Det er os, der først og fremmest skal løse de økonomiske udfordringer – og vi kan ikke bruge flere penge end vi har. Så bliver kassen hurtig tom, og så står vi i en endnu værre situation.

Den gode nyhed er, at sammen kan vi godt løse udfordringerne. Det skal vi holde fast i. Sammenlignet med andre kommuner, så ligger vi højt når det gælder det samlede serviceniveau set ift. vores udgiftsbehov. Det kan vi bruge som afsæt til at prøve nye indsatser af. Og når vi står i denne svære situation, så er det tid til at speede op for et styrket samarbejde på tværs. Det skylder vi borgerne og det skylder vi vores organisation

Det bliver på ingen måde nemt. Men her er det vigtigt, at vi husker, at vi har en fantastisk kommune, hvor der sker mange gode ting.

  • Vi bliver flere og flere – og det giver mere liv i vores lokalsamfund, handel for vores detailhandel og flere indtægter til kommunekassen
  • Vi er en attraktiv destination – flere og flere gæster og turister kommer hertil
  • Vi er ved at få rammerne for et nyt maritimt uddannelsescenter på plads
  • Vi har fået et sundhedshus, der har givet det nære sundhedsvæsen et kæmpe boost og gjort det nemmere at rekruttere sundhedsfaglige medarbejdere
  • Vi lykkedes rigtig godt med at rekruttere de rette faglige kompetencer på en lang række velfærdsområder
  • Vi har før sommerferien vedtaget en masterplan for vores skoler, som vil løfte vores skoler og kommer til at give endnu flere børn en god tid i grundskolen
  • Vi har et levende og rigt kulturliv i kommunen, hvor flere og flere private kulturoplevelser spirer frem
  • Vi har en høj beskæftigelse og lav ledighed
  • Vi oplever et fald i sygefraværet blandt vores medarbejdere

….og sådan kunne jeg blive ved. Der er rigtig meget godt i vores dejlige kommune. Og der er meget at kæmpe for.

Tak til administrationen for det store forarbejde. Og tak til jer her i byrådssalens for vores indledende snakke, vi har haft på kryds og tværs. Jeg kan mærke, at vi har en fælles ambition om at løse den her opgave sammen. Det tror jeg, er vigtigt, at vi holder fast i. Situationen er simpelthen for alvorlig til andet.

Lad os få løst udfordringerne sammen.

Med de ord vil jeg åbne for byrådets drøftelser og førstebehandlingen af Helsingør Kommunes budget for perioden 2025 til 2028.

Politik og Organisation

Stengade 59
3000 Helsingør
Telefon: 49 28 28 28
E-mail: po@helsingor.dk