Hvis Julia Fredsted og Victoria Bonne kunne ændre på noget ved folkeskolen, som den er i dag, så skulle det være de lange skoledage. Dem, der begynder klokken 08.00, og som først slutter klokken 15.20.
Her har energien det med langsomt at forlade kroppen allerede ved første øjekast på skemaet, og det bliver kun værre, som timerne i klasselokalet går.
Men faktisk er de mange timer med svære regnestykker og tekstanalyser ikke det værste.
Nej, det er derimod, at de lange skoledage presser hverdagen, der også er pakket med lektier og afleveringer. De efterlader mindre tid til noget, der ifølge pigerne virkelig er vigtigt for dem og deres klassekammerater: tiden til at dyrke fællesskaber og være sociale.
Der er selvfølgelig en helt masse ting, som vi skal lære i folkeskolen, men egentlig tror jeg, at det allervigtigste er, at vi trives. Så lærer vi også bedre. En stor del af at trives er at have nogle gode venner og fællesskaber – også udenfor skolen, og derfor er de lange skoledage ikke rigtig gode, siger Victoria, mens Julia tilføjer:
Udover skole og fællesskaber, skal man jo også nå at se sin familie, måske har man en hobby, man går til, og det får vi jo at vide, er godt at have, men den hobby skal også passes. Det kan være svært at finde energien og tiden til det hele, når skoledagen slutter klokken 15.20.
Alle skal have det godt
For Julia og Victoria er netop trivsel og mental sundhed utrolig vigtigt at have for øje, når samtalen falder på, hvordan folkeskolen fungerer i dag, og hvordan den bør udvikle sig i fremtiden.
De er begge elevrådsrepræsentanter på Hornbæk Skole og sidder med i det fælles elevråd for alle Helsingør Kommunes skoler – Unges Talerør Helsingør – hvor mental sundhed har været et gennemgående tema for talerørets arbejde gennem skoleåret 2024/2025.
Vi kan jo selv se på vores egen skole, at der er nogle elever, der ikke trives særlig godt, og det er jo virkelig ikke rart. Så derfor er det ret fedt at være med til at forsøge at finde nogle løsninger på den udfordring, siger Julia.
Ifølge pigerne løser det nok næppe udfordringerne helt, hvis de lange skoledage blev sløjfet, men det kunne være med til at forbedre forholdene for eleverne både i og udenfor skolen.
På den måde ville der være mere tid til at være sammen med venner, til at få nye venner uden for skolen og få nogle sjove og hyggelige oplevelser, der måske kunne bringes med tilbage til klasselokalet.
Det er virkelig vigtigt at være en del af et fællesskab – både udenfor skolen og i skolen. Det er vennerne man deler rigtig mange ting med, og venskaber er jo også en stor del af det at gå i skole. Ofte bliver vi for eksempel bedt om at løse skoleopgaver sammen to og to eller i en gruppe, og her det da ikke særlig rart, hvis man ikke føler, at man har nogen at finde sammen med, siger Victoria.
Samtidig peger pigerne på, at fysiske fællesskaber også er gode, når det kommer til en anden stor udfordring for den mentale sundhed – nemlig den virkelighed, der foregår på de sociale medier.
Her vises en poleret og nøje udvalgt virkelighed frem, som hurtigt kan få en til at føle sig forkert, hvis ikke man har den fysiske virkelighed til at hive i en anden retning.
Jeg tror, at en stor del af mistrivslen kommer af de ting, vi ser på de sociale medier. Vi har hele tiden dén virkelighed at sammenligne os med, og her er det rigtig godt at have nogle gode venner, som man kan dele sine tanker med og som kan vise en, at man måske ikke er helt forkert, bare fordi alt ikke er, som det ser ud på de sociale medier, fortæller Victoria.
Et endnu bedre forhold
For Julia og Victoria slutter deres tid i folkeskolen næste år, når de går ud af 9. klasse, men de håber alligevel på en lys fremtid for folkeskolen og ikke mindst de mange elever, der har deres hverdag i den.
Skolen er en rigtig stor del af ens hverdag i mange år, og derfor skal man jo gerne have det godt. Her tror jeg, at man måske også skal kigge på forholdet mellem lærere og elever. Nogle gange kan det godt føles lidt som om, at de ikke helt forstår os – og det kan give lidt udfordringer. For eksempel opstår der nogle gange mindre respekt for lærerne i timerne, og det skaber uro, siger Julia, mens Victoria supplerer:
Ja, man kan godt nogle gange føle, at lærerne mest har fokus rettet mod læringsdelen – at vi skal kunne en helt masse ting – uden helt at tænke over, hvad der ellers kan have betydning for en god skolegang – for eksempel ens tætte venskaber og dét at have det sjovt med sine klassekammerater.
Helsingør Kommune arbejder i disse år på at implementere en række nye initiativer på skoleområdet. Formålet er blandt andet at gøre folkeskolen til et sted, hvor endnu flere elever kan modtage undervisning og være en del af vigtige fællesskaber. Derudover arbejder kommunen løbende på at øge den mentale sundhed for børn og unge.