Skoleliv

Kim elskede frikvartererne som barn - nu bruger han dem til at bygge relationer

24-06-2026

Kim Hansen Engelsen følte sig dum, da han gik i skole, og netop de oplevelser har gjort ham særligt opmærksom på elever, der kæmper. I dag kan han fejre 25-års jubilæum som lærer på Nordvestskolen

”Det er mig en gåde, at jeg havde modet til at skifte til skoleverdenen,” siger Kim Hansen Engelsen, der fejrer 25-års jubilæum på Nordvestskolen til august.

Det bedste ved Kim Hansen Engelsens egen skoletid var frikvartererne. Det var her, han kunne lege og spille fodbold. Alt andet var en meget negativ oplevelse.

”Jeg var ordblind og blev sat i ordblindeklassen. Dengang vidste man ikke så meget om det, så jeg følte mig dum, men det er måske derfor, at jeg er god til at se børn, der har det svært, for jeg har været der selv,” fortæller Kim, der til 1. august kan fejre 25-års jubilæum som lærer på Nordvestskolen.

Fra værktøjsmager til fodboldtræner

Kim kom i lære som værktøjsmager. Han var også god til at spille fodbold, men en skade stoppede karrieren på fodboldbanen, så han fortsatte ad trænervejen.

”Som træner fandt jeg ud af, at det var sindssygt spændende at have med mennesker at gøre,” fortæller Kim.

I en årrække arbejdede han som havemand, men blev ledig og skulle finde på noget nyt.

”Jeg kendte en gymnastikinstruktør gennem DGI, der var skoleinspektør på Gurrevejens Skole, og hun anbefalede mig til et barselsvikariat,” siger Kim.

Blev kaldt ’Råbe-Kim’

At der nu er gået 25 år, forstår han faktisk ikke helt i dag, hvor vi mødes i et tomt klasseværelse midt i forberedelserne til næste uges afslutning med holdet i madkundskab.

”Det er mig en gåde, at jeg havde modet til at skifte til skoleverdenen,” siger han.

Som vikar blev Kim kastet ud i alle fag: kristendom, historie, matematik, og fik god hjælp af en erfaren lærer på skolen. To år i træk kom hans elever også hjem med guldmedalje fra DM i skoleatletik. Efter to år som vikar blev han fastansat.

”Jeg har senere fået at vide, at jeg blev kaldt ’Råbe-Kim’, og jeg råbte også meget i starten, for børnene tester en af, men nu ved jeg mere om pædagogiske teknikker og jeg har fået erfaring, der giver den der robusthed,” siger han.

Idræt og særlig fodbold er Kims store passion.

Jeg er her for børnenes skyld. Jeg siger godmorgen til dem eller bemærker, hvis de har en flot trøje på. Eller jeg spørger, om det er ’en dum morgen’, og om der er noget, vi skal snakke om, hvis jeg kan se på den måde, de kommer gående på, at alt ikke er, som det skal være.”

Kim Hansen Engelsen, lærer Nordvestskolen

Et kæmpe netværk

Kim fik også rollen som SSP-lærer og mødte børn med alle mulige typer af udfordringer.

Da ændringer i skoledistriktet betød, at de ældste børn flyttede til Nordvestskolen, flyttede Kim med, for det er i udskolingen, at han har sin ekspertise.

”Det betyder meget at få lov til at hjælpe andre videre, og nu har jeg et kæmpe netværk. Jeg kender elevernes fætre, kusiner, onkler og tanter, fordi snakken går om, at ’Kim kan hjælpe og vejlede’,” fortæller han.

Lærer af at undervise

I dag underviser Kim i idræt, matematik, historie, madkundskab, musik og valgholdet i fodbold. Han er også en del af teamet i modtageklasserne, hvor børn fra verdens konflikter og andre tilflyttere skal lære at tale dansk, inden de får plads i en klasse.

”Jeg har fået andre jobtilbud, men her føler jeg, at jeg kan gøre en forskel, og jeg kan også stadig selv lære noget. Jeg fulgte ikke med, da jeg selv gik i skole, så når jeg skal undervise, finder jeg ud af noget om mange spændende emner,” siger han med et smil.

Det bedste er frikvarteret

Det bedste ved arbejdsdagen er dog ligesom i barndommen, frikvartererne. Det er her, Kim bygger relationerne.

”Det er svært at sige en enkelt ting, men overordnet må det være at gøre en forskel for de unge omkring mig, at ledelsen bakker en op, og der er gode kolleger omkring en,” siger han og fortsætter:

”Vi er sindssygt gode til at favne de børn, vi har her, både menneskeligt og fagligt. Nordvestskolen bliver ofte målt på, hvordan der ser ud her. At her ser slidt ud udvendigt, men det indvendige - de voksne, der er her - vi er ikke slidt op.”

Følg med i de seneste nyheder