Udviklingspuljen til aktiviteter på folkeoplysningsområdet

Der kan søges tilskud til nye eller nyskabende aktiviteter. Folkeoplysningslovens §6, stk. 3 åbner for, at der skal etableres en kommunal pulje til udviklingsarbejde med et folkeoplysende sigte inden for lovens område. Idræts- og Fritidsudvalget har uddelegeret opgaven med at administrere puljen til Idræts- og Fritidsforum, Helsingør Kommunes Folkeoplysningsudvalg.

Alle, der brænder for en god idé og har mod på at tage et initiativ og omsætte ideen til handling. Det vil sige:

• Foreninger.
  • Aftenskoler.
  • Klubber.
  • Selvorganiserede grupper.
  • Enkeltpersoner.

Puljen kan søges til udvikling af nye projekter, initiativer og ideer med folkeoplysende formål der sikrer, at den enkelte deltager, er i stand til at leve et aktivt liv i et moderne samfund.

Det kan være projekter der:

• Indtænker fællesskaber, der giver borgerne mulighed for at deltage i dét, de brænder for og er gode til.
  • Samarbejder mellem foreninger/aftenskoler/selvorganiserede og institutioner.
  • Især gavner unge, som ikke tiltrækkes af øvrige foreningstilbud, herunder også etniske minoriteter.
  • Har indsatser og aktiviteter rettet mod inklusion af socialt udsatte børn og unge.
  • Har indsatser, der har fokus på integration, sundhed eller boligsociale forhold.
  • Inddrager og tiltrækker nye målgrupper i aktiviteterne.
  • Har aktiviteter for grupper med særlige behov.
  • Nytænker sundhed, forebyggelse og bevægelse.
  • Bygger på en klimavenlig tankegang.
  • Har til formål at tiltrække frivillige.
  • Har til hensigt at bygge bro og løse udfordringer.
  • Foreningsudviklingsprojekter.

Projekterne skal være åbne for alle og have et folkeoplysende sigte. Projekterne skal som udgangspunkt foregå i, og henvende sig til borgere i Helsingør Kommune. Der ydes kun støtte til et projekt én gang. Helsingør Kommune ser gerne at projekterne, efter tilskuddet er opbrugt, kan fortsætte ved egenfinansiering.

Idræts- og Fritidsforum kan reservere puljen, eller en del af puljen, til initiativer inden for et bestemt indsatsområde. Forummet kan selv være initiativtager.

Der ydes ikke tilskud til (listen er ikke fuldstændig):

• Samarbejder mellem skole og foreningslovet i forbindelse med aktiviteter i løbet af skoledagen. Her kan foreningerne med fordel indgå i Åben Skole samarbejdet.
  • Markedsføring af arrangementer.
  • Aktiviteter eller initiativer med et kommercielt formål. Eventuelt overskud må ikke tilfalde enkeltpersoner.
  • Underholdningsture og rejser.
  • Foreningers og aftenskolers almindelige driftsudgifter.
  • Forplejning til arrangementer, som udelukkende henvender sig til foreningens egne medlemmer.
  • Aktiviteter og projekter der allerede får direkte tilskud efter folkeoplysningsloven.
  • Aktiviteter og projekter der hører under anden lovgivning.

Ansøgningen skal indeholde information om:

• Hvad der søges penge til, formål og indhold i projektet.
  • Hvor mange penge der søges om.
  • Hvor stor en egenfinansiering der er.
  • Om der er søgt støtte fra anden side.
  • Eventuelle samarbejdspartnere.
  • Projektets varighed, tidsplan.
  • Hvem projektet er målrettet til.
  • Hvor mange forventede deltagere der er.
  • Hvori det nye og nyskabende består.
  • Oplysninger om projektets videre forløb/drift efter tilskudsmidler er opbrugte.
  • Budget, herunder oplysning om eventuel brugerbetaling skal vedlægges.
  • Andet I måtte finde relevant.

Ansøgere der modtager tilskud, skal efterfølgende sende en kort evaluering samt et regnskab for projektet når dette er afsluttet. Tilskud udbetales til foreningens/initiativtagers cvr. nr./cpr.nr. Sørg derfor for at cvr. nr./cpr. nr. er tilknyttet en NemKonto.

Evt. overskydende midler, skal tilbagebetales til Helsingør Kommune. Idræts- og Fritidsforum kan desuden bede om at projektets initiativtager kommer og laver en mundlig redegørelse til et kommende Idræts- og Fritidsforum møde.

Ansøgninger behandles på Idræts- og Fritidsforums møder fire gange om året. Ansøgninger til udviklingspuljen, skal for at kunne blive behandlet i møderne være modtaget senest:

• Mandag den 1. marts.
  • Torsdag den 1. juni.
  • Onsdag den 1. september.
  • Onsdag den 1. december.

Ansøgning fremsendes til folkeoplysning@helsingor.dk mrk. "Udviklingspuljen". Ansøger kan forvente at få svar på sin ansøgning efter førstkommende møde i Idræts- og Fritidsforum.

OBS: Der gives ikke tilskud til allerede afholdte projekter. Det er derfor vigtigt, at ansøgningen er blevet behandlet på Idræts- og Fritidsforums møde, inden projektet er afholdt.

Center for Dagtilbud, Skoler, Fritid og Idræt

Skriv sikkert til Center for Dagtilbud, Skoler, Fritid og Idræt