Forretningsorden for Seniorrådet

Læs Seniorrådets forretningsorden.

Forretningsordenen er godkendt på mødet i Seniorrådet den 7. februar 2022.

  • Seniorrådet konstituerer sig på sit første ordinære møde med formand, næstformand og kasserer.

  • Hvis der er stemmelighed ved valg af formand, næstformand eller kasserer foretages lodtrækning mellem de opstillede kandidater til de tre poster. 

  • Formand, næstformand og kasserer er fødte repræsentanter med stemmeret til landsorganisationen Danske Ældreråd repræsentantskabsmøder.   

  • Ved forfald blandt disse 3 vælges en anden repræsentant med stemmeret.  

  • Ny konstituering sker ved udtrædelse eller hvis 4 medlemmer af rådet ønsker det. 
  • Rådets møder ledes af formand eller næstformand

  • Ordinære møder afholdes ugen før Omsorgs- og Sundhedsudvalgets møder og fortrinsvis mandage, og følger udvalgets dagsorden for mindst et halvt år ad gangen.

  • Der afholdes mindst 10 ordinære seniorrådsmøder om året.

  • Ekstraordinære møder kan indkaldes med 3 dages varsel af formanden eller et flertal af medlemmerne. Dagsorden skal angives.

  • Suppleanter til Seniorrådet er de kandidater, der ikke har opnået valg i henhold til stemmetal.

  • Rådet er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.

  • Beslutninger træffes ved stemmeflerhed, dog er formandens stemme afgørende ved stemmelighed.

  • Formanden foranlediger dagsorden udsendt i henhold til Vedtægter for Seniorrådet udarbejdet i samarbejde mellem Helsingør Kommune og Seniorrådet, dog således, at Seniorrådet har den fornødne tid til at behandle høringssager m.m.

  • Dagsorden skal omfatte orientering fra formand, medlemmer, kasserer, nedsatte udvalg og lignende samt sager til behandling.

  • Rådets medlemmer kan få optaget punkter på dagsorden ved at henvende sig til formanden senest 3 dage før mødet. Dagsorden udsendes 5 dage før rådets møde.

  • Seniorrådet kan invitere gæster til sine møder til information og drøftelse af fælles emner. Rådet drøfter og formulerer evt. en udtalelse m.v. efter gæsten har forladt mødet.

  • Rådet udtaler sig principielt kun om sager, der har været drøftet i rådet.

  • Hvis man offentliggør synspunkter i Seniorrådets navn, skal samtlige medlemmer underrettes, og have mulighed for at udtale sig, og et beslutningsdygtigt flertal skal være enige om indholdet.

  • Seniorrådets medlemmer kan udtale sig til pressen, som ” medlem af Seniorrådet” uden accept fra de øvrige medlemmer.

  • Kasserer og formand udarbejder et årligt budget til rådets behandling og vedtagelse.

  • Det påhviler kassereren at foretage udbetalinger i overensstemmelse med budgettet samt føre regnskab og forelægge kvartals - og årsregnskab for rådet. Kvartalsregnskab forelægges rådet ved mundtlig orientering.

  • Kassereren har fuldmagt til netbank, eventuelt med medarbejdersignatur.

Password opbevares i forseglet kuvert hos centerchef for Sundhed og Omsorg. Formand eller næstformand har konto-kik-beføjelser og pligt til kontrol af udbetalingen.        

  • Rådet kan oprette arbejdsgrupper - samt nedlægge samme - til specielle opgaver på vilkår fastlagt af rådet.

  • Arbejdsgrupper og lignende kan ikke udtale sig på Seniorrådets vegne.

  • Forretningsordenen godkendes på rådets konstitueringsmøde.

  • Forslag til ændringer af forretningsordenen fremsendes til rådets behandling og beslutning.

Center for Sundhed og Omsorg

Birkedalsvej 35A
3000 Helsingør
Telefon: 49 28 28 28

Borgere: Send Digital Post
Virksomheder: Send Digital Post