Fem fokusområder

Helsingør Kommune køber ind og laver leverandøraftaler med fokus på bl.a. at lave klimavenlige aftaler, brugbare og anvendelige aftaler for kommunens drift samt aftaler, der fremmer det lokale erhvervsliv.

Helsingør Kommune har fokus på compliance, det vil sige graden af aftaleoverholdelse.

Høj compliance og høj aftalebenyttelse betyder, at kommunens centre og institutioner køber deres varer og tjenesteydelser hos de leverandører, som kommunen har lavet aftaler med. Helsingør Kommune opfordrer leverandører til at henvende sig til Udbud og Indkøb, hvis de oplever aftaler ikke bliver brugt eller ikke bruges hensigtsmæssigt.

Helsingør Kommune ønsker at bakke op om - og synliggøre - det lokale erhvervsliv. Ved at vælge en lokal leverandør, er der gode muligheder for både at træffe det mest bæredygtige valg for miljøet og samtidig det mest konkurrencedygtige valg set i forhold til pris og kvalitet. Ved lokalt forstås inden for kommunegrænsen.

Inden for håndværkerydelser benyttes eksempelvis leverandørlister, hvor lokale leverandører har mulighed for at vise interesse.

Helsingør Kommune arbejder for, at der stilles bæredygtige krav til leverandører og deres produkter og ydelser. Kommunen vil i samarbejde med interessenter udvikle intelligente og bæredygtige løsninger, der søger at komme både leverandører, borgere og miljø til gavn.

Kommunen foretager i forbindelse med hvert udbud og for alle aftaler en konkret vurdering af de bæredygtige krav til varer og tjenesteydelser. De bæredygtige krav skal så vidt muligt omfatte hele produktets livscyklus - det vil sige råvareudvinding, produktion, distribution, brug samt efterfølgende bortskaffelse.

Helsingør Kommune lægger bl.a. vægt på:

  • at vurdere om nyt indkøb overhovedet er nødvendigt.
  • at overveje køb af genbrug frem for nyt.
  • at bruge krav om miljømærkning hvor muligt.
  • at købe økologiske fødevarer i videst mulig omfang.
  • at stille krav til størst mulig anvendelse af genanvendte og genanvendelige råvarer.
  • at stille krav til at reducere indholdet af miljø- og sundhedsskadelige stoffer.
  • at stille krav til produkters levetid, adskillelighed, mulighed for reparation m.m.
  • at give større mulighed for cirkulære forretningsmodeller, som fx leasingaftaler, tilbagetagningsordninger m.m.
  • at undersøge muligheden for afhændelse eller donation af det brugte udstyr, der erstattes.
  • at varer såvel som tjenesteydelser, leveres med lavest mulige CO2-udledning fra transport, eventuelt fra lokale virksomheder.
  • at planlægge indkøb i god tid, så antallet af leveringer og emballage mindskes.

Helsingør Kommune blev i 2022 medlem af Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb (POGI) og kan herigennem udveksle erfaringer med andre offentlige institutioner om den grønne omstilling samt anvende de krav og kriterier, som partnerskabet har udviklet.

Helsingør Kommune har en række dygtige Contract Managers, som står for kontraktstyring og -opfølgning. Det er deres opgave at følge kontrakten.

I aftaleperioden følger kontraktstyren aftalen ved bl.a. at have fokus på om vilkår overholdes, om samarbejdet fungerer efter hensigten og om eventuelle ændringer sker på korrekt vis.

Kontraktstyreren har en særlig rolle i forholdet mellem brugerne og leverandøren, og kan eksempelvis ved løbende statusmøder sikre det gode samarbejde og løsning af eventuelle knaster.

FN’s Verdensmål opstiller krav til kommunernes løsning af opgaver og fokus på en bæredygtig omstilling, herunder arbejdstagers rettigheder.

Helsingør Kommune stiller krav om og forudsætter, at leverandører og deres underleverandører overholder konventioner tiltrådt af Danmark inden for rammerne af gældende lovgivning. Herunder blandt andet følgende konventioner:

  • Tvangsarbejde (ILO-konvention nr. 29 og 105).
  • Ingen diskrimination i ansættelsen (ILO-konvention nr. 100 og 111).
  • Mindstealder for adgang til beskæftigelse samt forbud mod og omgående indsats til afskaffelse af de værste former for børnearbejde (ILO-konvention nr. 138 og 182).
  • Organisationsfrihed og ret til kollektive forhandlinger (ILO-konvention nr. 87, 98 og 135).
  • Sikkert og sundt arbejdsmiljø (ILO-konvention nr. 155).

Det forudsættes endvidere, at leverandører og deres underleverandører respekterer grundlæggende menneskerettigheder, herunder lever op til FN's Menneskerettighedserklæring og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.

I visse situationer, hvor leverandører i deres virke for Helsingør Kommune har direkte kontakt med børn og unge i kommunen, skal leverandøren kunne dokumentere, at de involverede medarbejdere ikke er straffet for sædelighedsforbrydelser eller lignende forhold, som gør dem uegnede til opgaven.

Endelig har Danmark forpligtet sig til at overholde og fremme overholdelsen af FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling, som blev vedtaget af verdens stats- og regeringsledere på FN topmødet i New York den 25. september 2015. Målene trådte i kraft den 1. januar 2016.

Udbud og Indkøb har aktier i flere af disse mål, herunder særligt verdensmål nr. 8 (delmål 8) og nr. 12 (delmål 7).

Verdensmål nummer 8 omhandler vedvarende og bæredygtig økonomisk vækst, fuld og produktiv beskæftigelse samt anstændigt arbejde for alle.  

”8.8. Arbejdstagernes rettigheder skal beskyttes og et sikkert og stabilt arbejdsmiljø for alle arbejdstagere skal fremmes, herunder for migrantarbejdere, især kvindelige migranter, og dem i usikre beskæftigelsesforhold.” 

Verdensmål nummer 12 omhandler ansvarlig forbrug og produktion.


”12.7. Offentlige indkøbspraksis skal fremmes i overensstemmelse med nationale politikker og prioriteter.” 

Helsingør Kommune har politisk vedtaget, at der i kommunens kontrakter indgår en arbejdsklausul.

Formålet med arbejdsklausulen er at sikre, at leverandører, som udfører opgaver for kommunen, påtager sig et socialt ansvar for deres ansatte, herunder at sørge for ordentlige løn- og arbejdsforhold. Kommunen sikrer, at arbejdsklausulen overholdes dels ved dokumentation (skrivebordskontrol) og/eller som udgående kontrol.

På IT området gælder en særskilt arbejdsklausul. Denne gælder alle kontrakter, hvor tjenesteydelser (support og konsulentydelser) udgør mere end 15 % af den samlede kontraktværdi. 

Udbud og Indkøb

Stengade 59
3000 Helsingør
Telefon: 49 28 28 28
E-mail: udbud@helsingor.dk